وزير علوم با بيان اينکه به پشتوانه فکري دانشجويان نيازمندم، گفت: دانشگاهي كه در صورت و سيرت و محتوا و شكل، كپي‌برداري از دوران رضاخان باشد نه اسلامي است و نه مي‌تواند ضامن حفظ انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در دومين روز از سيزدهمين نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل كه در دانشگاه صنعتي شريف در حال برگزاري است  کامران دانشجو  ولايت‌مداري را رمز عاقبت بخيري عنوان کرد و گفت: مهم‌ترين دعايي که مي‌توانيم در حق يکديگر داشته باشيم عاقبت‌بخيري است و هر کس نگاهش به اشاره ولايت باشد قطعا عاقبت بخير مي شود.
 
وي در ادامه انقلاب‌هاي دنيا را به 3 دسته تقسيم کرد و بيان داشت: برخي از انقلاب‌ها ماهيت اقتصادي دارند و براي از بين بردن تضاد طبقاتي وجود مي‌آيند که انقلاب اکتبر روسيه نمونه‌اي از اين انقلاب‌هاست و در آن اکثريتي از رفاه برخوردارند، اما همه جامعه شرايط اقتصادي خوبي ندارند.

دانشجو به بيان انقلابي با ماهيت سياسي پرداخت و گفت: افراد حاضر در  اينگونه انقلاب‌ها براي رسيدن به آزادي و دموکراسي تلاش مي‌کنند که انقلاب كبير فرانسه از اين نمونه بود و مردم در آن به دنبال کسب آزادي و دخالت در سرنوشت خود بودند.
 
وي به نمونه انقلاب ديگري که منشأ آن اقتصادي و سياسي نبوده است، اشاره کرد اظهارداشت: ‌خمير مايه اصلي اينگونه انقلاب‌ها به ارزش‌ها و اخلاق بر مي‌گردد که انقلاب اسلامي ايران نمونه‌ اين انقلاب است و مردم در انقلاب ايران به دليل تحقير و كوچك شمردن ارزش‌ها و اعتقادات خود قيام كردند.
 
دانشجو با بيان اينکه اينگونه انقلاب‌ها به منظور شكستن مرز اعتقادات و مكتب فكري مردم به وجود آمد، گفت: مردم شايد مي‌توانستند فشار اقتصادي را تحمل كنند، اما توهين به ارزش‌ها و اعتقادات‌ ديني‌شان را نمي‌توانستند تحمل كنند.

وزير علوم با بيان اينكه مردم رژيم پهلوي را مخالف ارزش‌ها مي‌ديدند و به دليل همين مسئله مقابل آن ايستادند، گفت: ما بايد ارزش‌هاي انقلاب را بشناسيم و از آن دفاع كنيم.

وي با اشاره به رهبري امام خميني(ره) در اين انقلاب گفت: مردم در انقلاب اسلامي به شخصي كه مرجعيت بود نه يك روشنفكر و يك شخص دموكراتيك بلكه برآمده از حوزه‌هاي علميه بود، اعتماد كردند و رهبريت انقلاب را به او سپردند.
 
وزير علوم توجه و پايبندي به ارزش‌ها را موتور حركت جامعه دانست و گفت: در يك برهه خاص كه شما به خاطر داريد برخي تلاش مي‌كردند ارزش‌ها و اعتقادات را زير سوال ببرند و معتقد بودند انقلابي‌گري براي دوران انقلاب است و در اين دوره بايد نوع ديگري فكر و مديريت كرد.

وي با تاكيد بر اينكه نمي‌شود با يك ادبيات انقلاب و با ادبيات ديگري حكومت و مديريت كرد، يادآور شد: پايبندي به ارزش‌ها ضامن بقاي اين نظام و انقلاب است.

دانشجو با بيان اينکه مديريت انقلابي و حاكميت ارزش‌ها نظام جمهوري اسلامي ايران را حفظ مي‌كند، خاطرنشان کرد: دولت دهم در توجه به ارزش‌ها گام‌هاي بلندي برداشته که نمي‌توان آن را انکار کرد.
 
وي با بيان اينكه نبايد در لابه‌لاي انتقادها دشمن را گم كنيم، گفت: يادمان نرود در آن دوران عاشورا را چگونه تفسير مي‌كردند و معتقد بودند نگاه و فرمايشات امام بايد به موزه سپرده شود.

دانشجو در ادامه به جايگاه و اهميت دانشگاه اشاره كرد و گفت: يكي از وظايف دانشگاه گفتمان‌سازي براي انقلاب است و دانشگاه محل گفتمان‌سازي است.

وزير علوم تربيت نيروي انساني متعهد، كادرسازي براي جامعه متناسب با آرمان‌هاي انقلاب و نياز جامعه را از مهم‌ترين اهداف و وظايف دانشگاه برشمرد و عنوان كرد: دانشگاهي كه در صورت و سيرت و محتوا و شكل كپي‌برداري از دوران رضاخان باشد نه اسلامي است و نه مي‌تواند ضامن حفظ انقلاب باشد.

وي با بيان اينكه بايد دانشگاه را متناسب با‌ آرمان‌هاي انقلاب ساخت، گفت: بعد از 33 سال هنوز اين مسئله محقق نشده است و تلاش ما در اين دوره رسيدن به آن جايگاه بود.

دانشجو در ادامه به سوالات دانشجويان پاسخ داد.

وزير علوم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي از روساي دانشگاه‌ها تمايلي به مطرح شدن گفتمان‌هاي امام و رهبري در دانشگاه ندارند و مطرح شدن آن را در فضاي دانشگاه باعث ايجاد آشوب در جامعه مي‌دانند، گفت: دانشجويان ما بايد آزادي داشته باشند و حرف‌هايي را كه مي‌خواهند در فضاي جامعه بزنند فرقي نمي‌كند چه نقد باشد و چه تعريف.

وي ادامه داد: مسئولان دانشگاه‌ها بايد فضايي را براي دانشجويان تعريف كنند كه آنها امكان بيان سخنان خود را داشته باشند.

دانشجو با بيان اينكه وجود فضاي نقد بايد در دانشگاه حاكم باشد، گفت: اينکه عده‌اي بيايند و در دانشگاه کف بزنند و هو کنند اين نوعي لاابالي‌گري سياسي بوده و در شأن دانشگاه انقلابي نيست.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه بايد از امام(ره) و انقلاب با افتخار در دانشگاه صحبت كرد، گفت:‌ عده‌اي كه اجازه نمي‌دهند در دانشگاه‌ اين صحبت‌ها بيان شود آن مسئول دانشگاه يا جاهل است يا فاسد.

دانشجو با بيان اينكه واقعيت اين است كه ما در تحريم هستيم و بايد ديد يك دانشجو در اين تحريم چه سهمي دارد، گفت: شرايط امروز ما نيز كمتر از دوران جنگ نيست و امروز هم ما و دانشجويان در جنگ هستيم بنابراين دانشجوي ما بايد در مورد مسائل روز مملكت در چارچوب مقررات فعال عمل كند و نقش خود را در اين بين خوب ايفا نمايد.

وزير علوم در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر حضور برخي از اساتيد حامي فتنه كه هنوز در اين دانشگاه‌ها تدريس مي‌كنند، گفت: جانا سخن از زبان ما مي‌گويي.

وي افزود: ما استاد سكولار نمي‌خواهيم؛ چرا كه دانشگاه تنها محل كسب علم نيست بلكه محلي است كه بايد ارزش‌هاي انقلاب به طور نهادينه در آن به نسل آينده منتقل شود.

دانشجو با بيان اينكه بايد واقعيات جامعه را در نظر گرفت و به سمت آرمان‌ها حركت كرد، گفت: تغيير در دانشگاه صبر و تدبير مي‌خواهد و اين مسئله‌اي است كه در درازمدت حل مي‌شود.

وزير علوم با اشاره به برخي از مسائلي كه با آن در فضاي دانشگاه برخورد داشت، گفت: دانشگاهي رفته بودم كه بين خوابگاه دختران و پسران ديوار نبود بلكه چادري كشيده شده بود و وقتي مسئولان مي‌خواستند آنجا ديواري نصب كنند مي‌گفتند مگر اينكه از روي جنازه ما رد شويد.

وي افزود: وقتي براي تفكيك سرويس دختران و برادران دانشگاه تهران اقدام كرديم مسائلي توسط عده‌اي محدود رخ داد و ما بايد اين گونه ناهنجاري‌ها را برطرف كنيم.
 
وزير علوم ادامه داد: يك گروه آموزشي داشتيم كه بعد از 12 سال عضو جديدي را نمي‌پذيرفت، يك نفر را مي‌خواهيم بازنشسته كنيم نمي‌دانيد چه قيل و قالي از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتي شريف برپا مي‌شود و متاسفانه كسي هم دفاع نمي‌كند.

دانشجو با بيان اينكه در سال جديد حدود 10 هزار عضو هيئت علمي جديد جذب خواهيم كرد، گفت:‌ مطمئن باشيد من به پشتوانه فكري شما دانشجويان نيازمندم.

وزير علوم در خصوص دانشگاه پولي نيز گفت: معتقدم خيلي از آنها جز اقشار متوسط هستند و البته ما آزموني نيز براي آنها در نظر مي‌گيريم.

وي گفت: هر دانشجويي به طور متوسط 12 ميليون در سال هزينه به كشور تحميل مي‌كند كه شايد درآمد يك خانواده در عرض يك سال باشد بنابراين نتيجه مي‌گيريم، همه دانشجوي پولي هستند اينگونه دانشجويان هزينه تحصيل خود را خود پرداخت مي‌كنند.
 
دانشجو بيان داشت: يكي از دلايل مطرح شدن اين طرح اين بود كه ما به دليل اينكه ظرفيت تحصيلات تكميلي‌مان محدود است بخشي از دانشجويان ما مجبورند براي ادامه تحصيل به خارج بروند و شايد امكانات، از آنها اساتيدي با ظرفيت علمي نامناسب ايجاد كند بسياري از دانشجوياني كه در خارج از كشور تحصيل كرده‌اند از ما مي‌خواهند شرايطي را براي آنها براي ادامه تحصيلات دانشجويان در كشور فراهم كنيم.

انتهاي پيام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار