ايران در طول سه سال رياست جنبش عدم تعهد مي تواند ظرفيت هاي ناشناخته را شناسايي و زمينه را براي توسعه تبادلات تجاري و اقتصادي فراهم كند.

رضا پديدار عضو هيئت مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي با شگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: اجلاس سران جنبش عدم تعهد يك فرصت طلايي براي رايزني صنعت نفت بود ديپلماسي نفتي با در اختيار داشتن ظرفيت نفت ناشناخته مي توان براي توانمندي موثر باشد.

وي تصريح كرد: 12 كشور عضو اوپك در اجلاس سران حضور داشتند مسئولان نفتي با يكسري از مشتريان جديد نفتي مذاكراتي انجام دادند كه اين كشورها به دنبال همگرايي و وحدت نظر بودند.

پديدار اظهار داشت: 51 سال از عمر اجلاس سران مي گذرد متاسفانه در طول اين 51 سال ظرفيت ها به صورت واقعي شناخته نشده است با توجه به اينكه ايران سه سال رياست اين جنبش را برعهده دارد مي تواند با استفاده از راهكارها مسائل ناشناخته اقتصاد را شناسايي و زمينه را براي توسعه ي اقتصادي و منابع مالي فراهم كند.

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان صنعت نفت تاكيد كرد: جنبش عدم تعهد بيش از 57 درصد بازار نفت جهان را در اختيار دارد و چيزي حدود 70 درصد بازار انرژي جهان را در خود جاي داده است اين جنبش مي تواند با شناسايي پتانسيل ها در طول سه سال بازارهاي هدف را شناسايي و به سمت توسعه هدايت كنند.

پديدار اضافه كرد: يكي از مسائلي كه در حاشيه كنفرانس مطرح شد بحث توليد از ميدان هاي مشترك بود 98 درصد ذخاير ميادين مشترك مشخص شده و تنها دو درصد باقي مانده با اين ساز و كار و تامين منابع مالي از طريق وزارت نفت و انتشار اوراق مشاركت مي توان توليد نفت را از ميادين مشترك تا پايان سال به يك ميليون بشكه و توليد گاز را به 400 ميليون مترمكعب رسانيد.

وي تصريح كرد: در طول برگزاري اجلاس مسئولان نفتي با وزير توسعه نفت تركيه مذاكراتي انجام دادند كشور تركيه درصدد افزايش تقاضا نفت از ايران را دارد قرار بر اين شد كه تيم از كشور ايران در ماه آينده به  تركيه سفر كنند و جوانب را بررسي و بعد با كشور تركيه در آبان ماه به ايران مي آيند قرارداد افزايش تقاضا را امضا كنند.

پديدار خاطر نشان كرد: خط لوله ششم سراسري گاز 56 اينچي در حال حاضر از 48 درصد پيشرفت برخوردار است كه اين خط لوله ظرفيت انتقال يكصد ميليون مترمكعب در روز را افزايش خواهد داد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار