شايد شما هم بارها خودروهايي را ديده باشيد كه آب رادياتورشان جوش آورده و راننده مضطرب سعي دارد خود را بسختي از درون ترافيك به حاشيه راه برساند يا در حاشيه راه مستاصل و عجول در فكر راه و چاره كاستن از دماي آب و جلوگيري از خسارت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک نكند خودتان هم يكي از همان راننده‌ها باشيد؟ هنگام جوش‌آوردن خودرو چه بايد كرد؟ به چه طريق بايد از آن جلوگيري كرد؟ اين توصيه‌ها را به خاطر بسپاريد:سطح مايع درون رادياتور را به دفعات بازديد كنيد. اگر توصيه كارخانه را نمي‌دانيد، يك بند انگشت بالاتر بودن مايع از لوله‌هاي درون شبكه رادياتور را مبنا قرار دهيد.

فقط در خودروهاي قديمي مي‌توان در رادياتور را باز كرد. دقت كنيد در اين حال، خودرو سرد باشد. در خودروهاي جديد بايد در مخزن ذخيره سرريز را باز كرد يا بسادگي درجات مينيمم و ماكزيمم آن را بررسي كرد. نشتي زير بست‌ها، مسير شيلنگ‌هاي انتقال مايع، گرفتگي شبكه توري از حشرات و خاشاك، لهيدگي و مانند آن را بررسي كرده، كاستي‌ها را برطرف يا ترميم كنيد.

يك بار جوش آوردن يعني وجود مشكل در سيستم خنك‌كاري؛ پس امروز و فردا نكنيد و وقتي را كه قرار است در حاشيه راه با هزينه بيشتر تلف شود، به تعمير با هزينه كمتر اختصاص دهيد. هيچ‌گاه آب خالي استفاده نكنيد. از تركيب آب با مواد اتيلن‌گليكول استفاده كنيد كه ضدخوردگي است و همزمان چه زمستان و چه تابستان از يخزدگي و جوش‌آوردن مايع جلوگيري مي‌كند.

از مواد معروف به رسوبگير استفاده نكنيد. ماندن آنها در مجاري باعث خوردگي و گرفتگي شبكه و در نتيجه جوش آوردن رادياتور مي‌شود. هنگام جوش آوردن رادياتور، موتور را خاموش نكنيد.

بگذاريد با دور آرام كار كند تا موتور و مايع رادياتور زودتر خنك شود. كاپوت را بالا بزنيد، اما به هيچ وجه در رادياتور را باز نكنيد. اگر خودرو قديمي است، مقداري آب روي رادياتور و درون شبكه توري بريزيد. اگر فن كار نمي‌كند، احتمالا شمعك آب خراب شده. با احتياط سيم‌هاي فن را به باتري وصل كنيد و يادتان باشد همان روز به تعميرگاه برويد.

هيچ‌گاه ترموستات را از مدار خارج نكنيد. اگر عمل نمي‌كند، آن ‌را تعويض كنيد. ابتداي هر فصل سوپاپ‌ها را فيلرگيري كنيد تا سفتي آنها باعث جوش آوردن نشود. در رادياتور مثل سوپاپ عمل مي‌كند. در صورت خرابي فنر، حتما آن را تعويض كنيد. خيلي شل يا سفت بودن تسمه پروانه هم سبب جوش‌آوردن مي‌شود. آن را فشار دهيد؛ بايد حدود يك بند انگشت پايين برود. با مشاهده خودروهاي جوش‌آورده، به آنها راه‌دهيد تا زودتر معبر شما و ديگران را روان كنند./س

برچسب ها: جوش آوردن ، خودرو ، اضطراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.