از جمله عوامل تشديد در بيماري پسوريازيس يا صدف وجود استرس است.

دكتر همايون مژدهي آذر متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: يكي از بيماري‌هاي شايع پوستي كه درصد زيادي از مردم را به متخصصين پوست مي‌كشاند پسوريازيس يا بيماري صدف است، اين بيماري به صورت پوسته پوسته شدن و قرمزي نواحي مختلف بدن خودش را نشان مي‌دهد.
مژدهي آذر گفت: در اغلب موارد اين ضايعان بدون علامت هستند و بيشتر از نظر ظاهري مشكل ايجاد مي‌كند و در صورتيكه كه اين بيماري شدن پيدا كند با سوزش و خارش اذيت بسيار همراه است.
وي افزود: بيماري صدف در هر دو جنس شيوع يكساني دارد و بيشتر در دهه‌ي 3 زندگي و بيش‌تر در نواحي در معرض فشار يا ضربه به آرنج و زانوها ايجاد مي‌شود.
مژدهي آذر بيان كرد: اين بيماري ارتباط با تغذيه ندارد هر چند كه اخيراً شواهدي در ارتباط با مواد غذايي چاق كننده با اين بيماري وجود دارد.
از عوامل ديگر ايجاد شونده‌ي اين بيماري استرس است كه باعث تشديد بيماري صدف مي‌شود.
مژدهي آذر ادامه داد: بيماري پسوريازيس در بچه‌ها به صورت ضايعاتي است كه در نواحي مانند كف سر، ناخن‌ها و بستر ناخن‌ها و هر نقطه از بدن با شيوع كم‌تر پيدا مي‌شود.
وي تصريح كرد: مهترين بيماري كه اغلب اشتباه گرفته مي‌شود با بيماري صدف اگزما پوستي است كه متخصصين پوست با استفاده از تجربه و معاينه و آزمايشات خاص آن را تشخيص مي‌دهند.
مژدهي آذر اظهار داشت: خوشبختانه اغلب موارد بيماري صدف ملايم است ولي در درصدي از موارد نيز بيمار را اذيت مي‌كند.
علت ايجاد اين بيماري هنوز مشخص نيست ولي عواملي مانند استرس، استفاده از بعضي داروها ي گروه داروهاي كورتن خوراكي و تزريقي مانند بتامتازون و دياليز،‌وارد شدن ضربه به پوست و آفتاب سوختگي و بعضي از موارد بارداري و بسياري از عوامل ديگر در تشديد ضايعات نقش دارد.
وي توصيه كرد: در موارد شديد‌تر اين بيماري متخصصين پوست از درمان‌هاي موضعي استفاده كنند.
درمان‌هاي ديگر مانند نوردرماني ، ليزر درماني و تزريقات داخل ضايعه و بعضي از درمان‌هاي مناسب ديگر استفاده مي‌شود.
مژدهي آذر گفت: امروزه با ابداع روش‌هاي نوين درماني بيشتر موارد بيماري قابل كنترل مي‌باشد هر چند موارد نادر مشكل نيز به وجود مي‌آورد.
در موارد خيلي نادر ممكن است بيماري صدف پوستي با درگيري هاي مفاصل همراه شود كه در اين صورت از همكاران متخصص روماتولوژي براي كنترل بيماري مفصلي كمك مي‌گيريم./عط
برچسب ها: پسوریازیس ، دیالیز ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.