30 درصد علت بيماري پسوريازيس ژنتيكي مي باشد

يك متخصص فارماكوتراپي گفت : عوامل مختلفي در بروز بيماري پسوريازيس دخالت دارد كه 30درصد ژنتيكي مي باشد .

دكتر يونس پناهي، متخصص فارماكوتراپي در گفتگو با خبرنگار خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه پسوريازيس از بيماريهاي مزمن خارش دهنده سلولهاي اپيدرم پوست بوده كه در آن رشد و تكثير سلولهاي اپيدرم افزايش يافته و همراه با هيپيدپروليفراسيون اپيدرمال و فعال شدن سيستم ايمني، التهاب و تغييرات عروقي است گفت: عوامل مختلفي در بروز اين بيماري دخالت دارند كه مي توان به فاكتورهاي ژنتيكي(30درصدموارد) و فاكتورهاي غيرژنتيكي(عوامل مكانيكي، نور، آسيب هاي شيميايي) عفونت هاي استرپتوكوك، ويروسي، ويروس ايدز، داروها، استرس، اختلالات هورموني، چاقي، مصرف الكل و سيگار) اشاره نمود .
اين متخصص فارماكوتراپي با بيان اينكه اريتماتوس، خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن متقارن پوست، و در 20 – 10 درصد موارد درگيري مفاصل از جمله تظاهرات باليني اين بيماري محسوب مي شوند گفت : اين بيماري از نظر باليني به اشكال مختلف تظاهر پيدا مي كند .
وي افزود : درگيري ناخن و مفاصل نيز در برخي موارد ديده مي شود و براي ارزيابي بيماري از اصول OLA overall lesion assessment استفاده مي شود كه در آن براساس ظاهر بيماري و شدت آن نمره از 5 – 0 بوده و به صورت خفيف، متوسط و شديد و بسيار شديد مي باشد.
اين دانشيار دانشگاه تصريح كرد : براي كنترل اين بيماري وضعيت باليني، بيماريهاي زمينه اي و شدت آن از عوامل مختلف داروي استفاده مي شود كه با اهداف تسكين علائم (خارش، پوسته ريزي، سوزش، درد، متوقف ساختن پيشرفت بيماري و كنترل آن، نرم نگه داشتن ضايعات و جلوگيري از شعله ور شدن بيماري و پيشگيري از عوارض جانبي ديگر مي باشد.
وي در پايان خاطر نشان كرد : انتخاب هر كدام از اين تركيبات بسته به شرايط باليني بيمار، بيماريهاي زمينه اي، شدت بيماري و حتي وضعيت اقتصادي و اجتماعي بيمار دارد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار