سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: کشور افغانستان باید نقش ژئوپولتیکی خود را در منطقه باید ایفا کند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ابو الفضل ظهره‌وند در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مشترک ایران و افغان در کابل اظهار کرد: برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در دستور کار سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ما امیدواریم که با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، افغانستان بتواند جایگاه تولید محصولات خود را ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: ایران و افغانستان از نگاه دو کشور همکار هستند و بر این اساس ورود کالاهای ایرانی به این کشور باید منتج به تولید در کشور همسایه و برادر شود.

به گفته ظهره‌وند کشور افغانستان باید نقش ژئوپولتیکی خود را در منطقه باید ایفا کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با اشاره به جایگاه سیاسی ایران و نیز برگزاری اجلاس سران عدم تعهد، تاکید کرد: ایران از نگاه اقتصادی و سیاسی موقعیت مهمی در منطقه دارد و نشست 108 کشورهای غیرمتعهدها به خوبی بیانگر این امر است.

وی افزود: کشورهایی که در تلاش برای منزوی کردن ایران بودند، با نشست غیرمتعهدها، از انزوای خود با خبر شدند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل تاکید کرد: گسترش روابط بازرگانی ایران و افغانستان به نفع هر دو کشور بوده چرا که ایران از لحاظ فرهنگی و زبانی با این کشور مشترکات بسیاری دارد و این امر نیز می‌تواند در تعمیق روابط ایران و افغانسان موثر باشد.

ظهره‌وند به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های گوناگون مانند صنایع و غیره اشاره کرد و افزود: ایران از لحاظ تولیدی و اقتصادی به خودکفایی دست یافته و فناوری های دانشمندان ایرانی برای افغانستان نیز مفید است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل ادامه داد:روابط ایران و افغانستان نباید در سطح دو کشور محدود بماند بلکه دو کشور باید تلاش کنند که محصولات رقابتی را که در ایران و افغانستان تولید می‌شود و از نگاه رقابتی در جهان هیچ کمبودی ندارد به کشورهای آسیای میانه صادر کند./س  


برچسب ها: سفیر ، جمهوری ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.