شبکه تلويزيوني المنار گزارش داد: طرح پيشنهادي مصر براي حل بحران سوريه با مشارکت ايران، عربستان و ترکيه فرصتي براي احياي نقش مصر در عرصه بين المللي است. اين طرح از حمايت مستقيم ايران برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المنار، انور زينب گزارشگر اين شبکه افزود: بيش از سه دهه مي گذرد که مصر جايگاه کليدي خود در منطقه را به نفع سياست آمريکا و اسرائيل از دست داده بود. پس از انقلاب در مصر و به قدرت رسيدن محمد مرسي سوالاتي درباره قدرت اين کشور براي به دست آوردن مجدد نقشش در سايه فشارهاي داخلي و خارجي مطرح شد. به ويژه که آمريکا پيامهاي مختلفي را توسط هيلاري کلينتون وزير امور خارجه و ليون پانيا وزير دفاع آمريکا به قاهره منتقل کرد. 

در ادامه اين گزارش آمده است: در اين شرايط سفر حميد بقايي معاون وزير امور خارجه ايران به قاهره چشم انداز جديدي براي همکاري ايران و مصر باز کرد و نخستين نشانه هاي آن اعلام مشارکت مرسي در اجلاس تهران بود. اين خبر در آستانه اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاري اسلامي در مکه مکرمه اعلام شد. ايران به نوبه خود طرحي را براي حل بحران سوريه در نشست مشورتي تهران پيشنهاد کرد. پيشنهاد مصر هم با حمايت جمهوري اسلامي ايران روبرو شد. 

گزارشگر اين شبکه اضافه کرد: تشکيل کميته چهارجانبه منطقه اي براي حل بحران سوريه مي تواند زمينه را براي ايفاي نقش عربي و اسلامي در اين بحران باز کند. به ويژه که کشورهاي حامي گروههاي مسلح در سوريه از راه حل نظامي در اين کشور ناتوان هستند. فرصت خوبي براي بررسي جدي پيشنهاد مصر و طرح ايران دستکم در مورد تاکيد بر راه حل مسالمت آميز براي بحران سوريه و مخالفت با دخالت خارجي در اين کشور وجود دارد. 

گزارشگر اين شبکه خاطر نشان کرد: هر چند که ممکن است دشواريهايي به علت اصرار کشورهاي غربي بر حمايت از گروههاي مسلح به وجود آيد. زيرا هدف اصلي آنها سرنگوني نظام سوريه است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار