وال استريت ژورنال در خصوص سفر مانموهان سينگ به تهران، جهت شركت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، نوشت؛ با وجود فشارهاي آمريكا، سينگ به دنبال گسترش مناسبات خود با تهران است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "وال استريت ژورنال"؛ مانموهان سينگ غروب روز گذشته راهي تهران شد تا در نشست سران جنبش عدم تعهد، گروهي متشكل از 120 كشور به منظور حمايت از منافع كشورهاي در حال توسعه، شركت كند.

از زمان فروپاشي ديوار برلين، اين رويداد كمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما با ميزباني امسال جمهوري اسلامي و نشان دادن آن به عنوان يك "پيروزي ديپلماتيك عليه غرب"، اين گردهمايي مورد علاقه غير عادي رسانه ها را به خود جلب كرده است.

واشنگتن احساس خود درباره كساني كه در اجلاس تهران حضور مي يابند را به صراحت نشان داده است. ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، در يك كنفرانس مطبوعاتي در اين باره اظعهارنظر کرد.

امروز (چهارشنبه) قرار است سينگ با مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران ديدار كند. اين ديدارها، اولين ديدارهاي در اين سطح از سال 2001 به بعد است.
 
پيش بيني مي شود؛ سينگ با گسترش بيشتر مناسبات با ايران، منافع امنيتي و انرژي خود را به پيش ببرد.

"راجا موهان"، از اعضاي بنياد تحقيقاتي آبزرور دهلي، مي گويد؛ "هند قصد ندارد ايران را كنار بگذارد، فقط بخاطر اينكه آمريكا از او مي خواهد چنين كند.

"اشلي جي تليس"، تحليلگر ارشد انديشكده كارنگي نيز مي گويد؛ "اين خطر وجود دارد كه اگر هند مناسبات خود با تهران را گسترش دهد، از معافيت تحريم هاي آمريكا محروم شود. به همين جهت دهلي سعي دارد محتاطانه گام بردارد.

موضع رسمي دهلي نو اين است كه هند با تحريم عليه ايران مخالف است، مگر آنكه اين تحريم ها مورد حمايت سازمان ملل قرار داشته باشد.

از آنجايي كه تحريم هاي موجود كار هند براي پرداخت پول نفت به ايران به دلار را سخت كرده، دو كشور توافق كرده اند كه هند 45 درصد از پول نفت را به روپيه بپردازد.
 
راجان ماتاي، وزير خارجه هند قبل از سفر خود به تهران، به خبرنگاران گفت؛ "ما قطعا مايليم صادرات كالاهاي هندي به ايران را افزايش دهيم."

براساس آمارهاي دولتي؛ مجموع مبادلات تجاري بين ايران و هند در سال مالي منتهي به 31 مارس، 15.9 ميليارد دلار بود كه 13.5 ميليارد دلار آن مربوط به صادرات ايران به هند بوده است.

اولويت ديگري كه هند از طريق ايران به دنبال آن است، دسترسي به افغانستان است، كشوري كه از نظر هند براي امنيت منطقه اي داراي اهميت راهبردي است. هند سخت علاقمند است قبل از خروج نيروهاي نظامي خارجي از افغانستان تا سال 2014، حضور قدرتمندي در اين كشور داشته باشد.

روز يكشنبه، مقامات هند، ايران و افغانستان در تهران با يكديگر ديدار كردند تا در مورد امكان احداث يك بندر جديد در چابهار، جنوب ايران و ارتباط زميني آن با افغانستان به منظور ارتقاء و بهبود زيرساختها و تجارت در آنجا، با يكديگر بحث و تبادل نظر كنند.
برچسب ها: مانموهان سینگ ، تهران ، هند ، ایران ، نم ، nam ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار