از آن‌جايي که اتحاديه اروپا روابط خود را با رژيم اسرائيل تقويت کرده است، اين سازمان ديگر وعده‌هاي پوچ رهبران اتحاديه را نمي‌پذيرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ،

پرس تي وي در اين باره با "منير نسيبه " کارشناس حقوق بين الملل گفت و گويي انجام داده است که برگردان آن را در زير مي‌خوانيد:

پرس تي وي: صحبت ما درباره تمديد توافق‌نامه‌هاي ويژه ميان اتحاديه اروپا و اسرائيل است. توافق‌نامه‌هاي ويژه‌اي که شش حوزه مختلف تجاري و دانشگاهي را در بر مي‌گيرد. به نظر شما اين اخبار چه حسي را در ميان فلسطينيان ايجاد مي‌کند؟

نسيبه: اين موضوع خشم مردم فلسطين را موجب شده است . هيچ کس اين موضوع را درک نمي‌کند که چرا زماني که اسرائيل هيچ احترامي به حقوق بشر نمي‌گذارد و علاوه بر آن حقوق مردم فلسطين را نقض مي‌کند، به اين رژيم امتيازاتي اعطا مي‌شود.

آن چه که اسرائيل درحقيقت سرگرم آن است چيزي به جز بي‌خانمان کردن بيش‌تر مردم فلسطين نيست. رژيم اسرائيل اخيرا شمار ديگري از منازل فلسطينيان را در جنوب الخليل ويران کرده است و هم‌چنان به بي‌خانمان کردن مردم فلسطين در اورشليم و منطقه سي ( منطقه‌اي در کرانه باختري تحت کنترل اسرائيل) ادامه مي‌دهد.

آن چه که فلسطينيان همواره شاهد هستند اين است که اتحاديه اروپا کاملا از آن چه جريان دارد، آگاه است. گزارش‌هايي زيادي از مقامات کنسولي در قدس و در فلسطين به دولت‎های متبوعشان گزارش شده است و پارلمان اروپا به خوبي از آن‌چه اسرائيل انجام مي‌دهد، آگاه است.

بنابر اين اطلاعات کامل در اين باره وجود دارد و يک شعر عربي هست که مي‌گويد: « اگر اين را نمي داني که فاجعه است و اگر مي داني عمق فاجعه بيشتر است.»

اين حقيقتي که ما مي‌دانيم اتحاديه اروپا از تمامي جزئيات آگاه است و گزارش‌هايي را در اين رابطه دريافت مي‌کند و با اگاهي از اين اطلاعات همچنان بر تقويت روابط اقتصادي با اسرائيل پافشاري دارد، چيزي است که ما آن را درک نمي‌کنيم و صرفا مي‌توان آن را اقدامي بسيار مزورانه توصيف کرد.

پرس تي وي : سپس شاهد هستيم که نمايندگان اروپا راهي کرانه باختري مي‌شوند و با کبکبه و دبدبه با مقام‌هاي تشکيلات خودگردان فلسطين ديدار مي‌کنند و در آنجا ۵۰ ميليون ديگر به تشکيلات خودگردان فلسطيني نشان مي دهند و مادامي که آن‌ها با تحریم مواجه نشوند و یا اقدامی در این خصوص صورت نگیرد، وضعیت همین است آیا به نظر شما تشکیلات خودگردان خود قسمتی از این مشکل نیست؟

نسيبه : البته درست است. تامين مالي تشکيلات خودگردان فلسطين به طور اساسي که مقام‌هاي تشکيلات خودگردان بخش اعظم اين پول را صرف مسايل امنيتي مي کنند....

پرس تي وي : امنيت چه کسی ؟

نسيبه: خوب در نهايت تامين امنيت مناطق تحت اشغال و همان طور که شاهد هستيد اتحاديه اروپا براي ادامه اشغال هزينه مي‌کند. اتحاديه اروپا به ادامه حفظ وضعيت موجود کمک مي‌کند. با ارائه کمک‌هاي ظاهري در اين‌جا و آن‌جا .اما حقيقت اين است که اتحاديه اروپا تامين مالي حفظ وضعيت موجود را به طرق مختلف برعهده دارد، چه از طريق اسرائيلي و يا فلسطيني و تشکيلات خودگردان.

پرس تي وي : خوب بد نيست که نگاه اجمالي به بيانيه سازمان جوانان فلسطيني داشته باشيم .آن‌ها ادامه انتقادات شفاهي از اسرائيل و رفتار دوگانه اتحاديه اروپا را شرم آور مي‌دانند و به همين دليل مردم فلسطين ديگر اعتمادي به اتحاديه اروپا ندارند.

اين گروه که گمان مي‌کنم مقر آن در کرانه باختري است و کانال‌هاي ارتباطي نيز در غزه دارد، در پايان بيانيه فراگير خود اين اقدامات معنادار را رد کرده‌اند، سازمان جوانان فلسطين همچنين قصد دارد در اعتراض به اقدامات اخير اتحاديه اروپا اعتراضاتي را سازمان‌دهي کند و حضور و عمل‌کرد اين اتحاديه را در فلسطين به چالش بکشد. نظر شما در اين باره چيست؟

نسيبه: نمي‌دانم که فلسطينيان قصد دارند چه اقداماتي را انجام دهند اما آن‌ها از اعتراضات بيش‌تر و بيش‌تري در واکنش به اين نوع از ارتقا روابط سخن گفته‌اند .اما به اين موضوع واقفم که سازمان‌هاي جوانان فلسطيني تنها سازمان‌هایي نيستند که در اين زمينه سرگرم فعاليت و به اين شيوه اتحاديه اروپا معترض هستند.

درحقيقت سازمان‌هاي حقوق بشر اسرائيلي مانند عدالت، کميته عمومي ضد شکنجه در اسرائيل، پزشکان حامي حقوق بشر و همچنين سازمان‌هاي بين المللي حقوق بشر مانند عفو بين‌الملل نيز همگي با صدور بيانيه‌هايي، اتحاديه اروپا را به بازنگري درباره اين اقدام فراخوانده‌اند. اين قابل قبول نيست که هم زمان با وخامت وضعيت حقوق بشر، اتحاديه اروپا اين عمل‌کرد را درپيش گيرد.

پرس تي وي : همان طور که مي‌دانيد مقاله‌اي از نويسنده‌اي مشهور درباره اين مساله در يک روزنامه مهم انگليس به چاپ رسيده است. نويسنده در اين مقاله متذکر مي‌شود، به پايان کار بنگريد زماني براي اتحاديه اروپا فرا مي‌رسد که از فلسطين بيرون رانده مي‌شود، فاجعه در پي آن اين است که تشکيلات خودگردان هيچ بودجه‎اي ندارد، فروپاشي کامل کرانه باختري زماني که پول کمي درآن جا باقي است، پيشي بيني کنيد که اسرائيلي‌ها واقعا بودجه اشغال را تامين مي‌کنند . بنابر اين آيا اين حقيقت ندارد که اتحاديه اروپا بودجه اشغال را تامين مي‌کند؟

نسيبه: بله درست است و اين نظري است که بارها و در حقيقت از سال ۲۰۰۲ ميلادي مطرح شده است. زماني که مردم به اين موضوع پي بردند که تشکيلات خودگردان فلسطيني و وجود آن به جاي تلاش براي تشکيل کشوري مستقل در حقيقت پوششي براي اشغال است.

واضح است که تشکيل کشور مستقل فلسطين به زودي تحقق نمي‌يابد و روند جاري به استقلال منتهي نخواهد شد. بنابر اين تمامي اين پروژه بايد مورد بازنگري قرار گيرد، اما آيا اروپا واقعا قصد اين کار را دارد؟ به نظر مي‌رسد که اين طور نيست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار