عضو هيأت علمي اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: تشکيل بانک مشترک بين کشورهاي غير متعهد شرايط برتري براي غيرمتعهد‌ها به وجود مي‌آورد که استقلال اقتصادي اعضاي آن را در پي دارد.

فرشيد سيم‌بر عضو عضو هيأت علمي اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به وابستگي کشورهاي غيرمتعهد به قدرت‌هاي غربي اظهار داشت: تشکيل بانک مشترک بين کشورهاي غير متعهد مي‌تواند به ايجاد شرايط برتر غيرمتعهد‌ها در معادلات اقتصاد جهاني منجر شود.

وي افزود: آنچه مي‌تواند به انجام سرمايه‌گذاري و توليد منجر شود، ايجاد يک بانک و در کنار آن ايجاد پول مشترک بين کشورهاي عضو است تا وابستگي اقتصادي کشورهاي غيرمتعهد به قدرت‌هاي بزرگ و غربي کاسته شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي با تأکيد بر اينکه ساختار کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد متفاوت است، تصريح کرد: عمده کشورهاي غيرمتعهد صادر کننده مواد خام و نيازمند به تکنولوژي غرب بوده و براي فعاليت نياز به وام از بانک جهاني يا صندوق بين‌المللي پول خواهند داشت که بيش از پيش وابستگي آن‌ها را به غرب به دنبال دارد.

سيم‌بر با اشاره به اينکه بانک غيرمتعهدها مي‌تواند موجبات توسعه کشورهاي عضو را فراهم کند، بيان کرد: تشکيل بانکي با سرمايه کامل اعضاي غيرمتعهد که هيأت مديره آن را کشورهاي در حال توسعه تشکيل مي‌دهد منجر به کاهش وابستگي به غرب،‌ ورود و خروج آسان کالاها، تخفيف گمرک و در نهايت فروش کالاها بين کشورهاي عضو مي‌شود.   

عضو هيأت علمي اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي در پايان خاطر نشان کرد: با ايجاد اين بانک زمينه توليد در کشورهاي عضو جنبش افزايش يافته و  عملاً سطح توليد جهان و نيز قدرت خريد در کشورهاي عضو افزايش مي‌يابد و اين اتفاق، توسعه کشورهاي عضو و نيز حل بحران اقتصادي کشورهاي پيشرفته را به‌همراه خواهد داشت.
انتهاي پيام/ر
برچسب ها: بانک ، عدم ، تعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار