مدير روابط بين‌الملل دبيرخانه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي گفت: جنبش عدم تعهد با مديريت ايران مي‌تواند به ضعف سازمان‌هاي بين‌المللي در موضوعاتي مانند تروريست، توسعه اقتصادي و همکاري با کشورهاي عضو بپردازد.

جواد محمدي مدير روابط بين‌الملل دبيرخانه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران اظهار داشت: جنبش عدم تعهد بعد از سازمان ملل بزرگترين سازمان بين‌المللي بوده و ماهيت اين جنبش با ماهيت انقلاب ما تطبيق ذاتي دارد.

وي افزود: اهداف و اصولي که جنبش عدم تعهد اعلام کرده با اصول و مقررات ايران يکسان بوده و به طور عملي در آن وجود دارد مانند مواردي همچون نفي سلطه‌گري، احترام به حق حاکميت تمامي کشورها، سياست‌هاي ضد استعماري و پرهيز از دخالت در امور داخلي کشورها.

محمدي با اشاره به فضاي فعلي کشور و ادعاي غرب مبني بر انزواي ايران گفت: مسئوليت اداره اين جنبش، مشروعيت سياسي، تصوير درست و عدم انزواي  ايران را به کشورهاي جهان ارائه مي‌کند.

مدير روابط بين‌الملل شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي با تاکيد بر اينکه دبير کل سازمان ملل در اين اجلاس حضور خواهد داشت، تصريح کرد: جنبش عدم تعهد مي‌تواند بر موضوع بحران‌هاي خاورميانه، استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي تمرکز کرده و به حل آن بپردازد.

وي با اشاره به اينکه بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي تحت سيطره قدرت‌هاي بزرگ قرار دارند، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد با مديريت ايران مي‌تواند به اين ضعف سازمان‌هاي بين‌المللي و موضوعاتي مانند تروريست، توسعه اقتصادي و همکاري با کشورهاي عضو بپردازد.

محمدي به مواردي مانند تبعيض‌نژادي و انرژي هسته‌اي ايران که جنبش عدم تعهد در مواردي از آن دفاع کرده، اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند با اجماع و انتفاع اعضاي اين جنبش مديريت قويي را براي استفاده از اين پتانسيل ارائه دهد.

وي با توجه به اينکه اين جنبش دبيرخانه دائمي ندارد، تصريح کرد: به علت نبود دبيرخانه براي اين جنبش، از مشارکت کشورها کاسته شده و وابستگي به قدرت‌هاي بزرگ ايجاد شده است؛ در اين اجلاس بايد ترتيبي اتخاذ شود که از وابستگي به قدرت‌ها کاسته و نه با انتشار بيانيه و اعلام مواضع، بلکه در عمل به اين موضوع توجه کند.

مدير روابط بين‌الملل شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در پايان با اشاره به اينکه اين جنبش 55 درصد جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهد خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفيت عظيم اين جنبش در اين مديريت 3 ساله براي اثرگزاري، هم‌افزايي و انسجام ميان کشورهاي عضو باعث تقويت و پيشرفت کشورهاي آن مي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: جنبش ، عدم ، تعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار