هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا از سه سال گذشته درصدد بوده تا کشورهای حاشیه خلیج فارس بالاخص عربستان سعودی را مجاب به پذیرش نیاز این کشورها و امریکا برای ساخت چنین سپر دفاعی در خلیج فارس کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،آمریکا در خلیج فارس تصمیم گرفته است سیستم موشکی دفاعی را در این منطقه گسترش دهند تا احیانا در صورت حمله نظامی توسط ایران قادر باشند از شهرها، پالایشگاه های نفت، خط لوله ها و پایگاه های نظامی خود در خلیج فارس محافظت به عمل آورند.
 

این تصمیم براساس کدام نظریه ها گرفته شده است؟
بر طبق گزارشی تهیه شده توسط مایکل روبین در اندیشکده امریکن اینترپرایز، عنوان می گردد که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و مداخله خارجی علیه ایران صورت نگیرد، ایران در سال 2025 به یک قدرت ائیدئولوژیک و هسته ای نظامی تبدیل خواهد شد و به دلیل مشکلات بزرگ اقصادی در آن زمان، برای جامعه جهانی بسیار خطرناک خواهد بود.
امریکا سعی دارد با دروغ بافی، دیگاهی منفی نسبت به ایران ایجاد کرده و با ایجاد ترس از ایران در آینده، دولت مردان غربی را مجاب به قبول شکست سیاست تعامل و مذاکره کرده و آن ها را وادار به اتخاذ سیاست های نظامی علیه ایران سازد.
در اندیشکده های غربی به ویژه امریکا، حتی استراتژی مهار محکوم به شکست دانسته شده و این گونه استدلال می شود که به هر حال امکان انتقال تسلیحات و تکنولوژی هسته ای از سوی ایران به دیگر کشور ها و گروه های تروریستی وجود دارد.
در عین حال، اعتقاد برخی دولتمردان امریکا بر این نظر است که بر خلاف ادعای اوباما مبنی بر موفقیت اولیه دیپلماسی در برابر ایران، شواهد حکایت از شکست این روند داشته و اعلام تأسیسات هسته ای قم را دال بر این موضوع می دانند.
سناتور لیبر من در صحبت های خود گفت که اعلام تأسیسات جدید هسته ای ایران در قم نشان از آن دارد که ایران از تعامل و مذاکره برای وارد کردن ایالات متحده به فرایندی بی پایان از مذاکرات سوء استفاده می کند.
به گفته وی، دولت جمهوری اسلامی ایران تنها زمانی مبادرت به گام های اساسی خواهد کرد که متقاعد شود در صورت عدم همراهی با خواسته های غرب پیامد های شدیدی در انتظار آن خواهد بود که بقای دولت را تهدید می کند. لیبرمن همچنین با انتقاد از کسانی که می گویند تحریم ها موجب خصومت بیشتر مردم ایران با غرب می شود گفت که مردم ایران آن قدر باهوش هستند که بدانند چه کسی را باید مسؤل تحریم ها و دشوارهای اقتصادی خود بدانند. وی در ادامه عنوان کرد که ایالات متحده، اکنون برای گسترش روابط خود با مردم ایران الزامی اخلاقی دارد.
او همچنین در صحبت های خود گفت که یک ایران مسلح به سلاح هسته ای موازنه قدرت در خاورمیانه را بر هم زده و می تواند منطقه را به سمت افراط گرایی سوق داده و در آخر نیز امنیت آمریکا را به خطر خواهد انداخت.
 

سپر موشکی امریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس
چندی پیش نیویورک تایمز در گزارش تحلیلی خود براساس برخی مستندات و ادعاهای مقامات امریکایی در این خصوص نوشت: این امر خطیر ( گسترش سیستم موشکی دفاعی امریکا در منطقه)، یک تشکیلات است که حامل پیام مهمی برای تهران می باشد.
این تصمیم برای مقامات امریکایی به جهت افزون شدن تنش ها با تهران از اهمیت خاصی برخوردار است ولیکن نیازمند همکاری و مشارکت شرکا در خلیج فارس می باشد.
همچنین کنار گذاشتن اختلافات، تسهیم اطلاعات، در اختیار قرار دادن زرادخانه های موشک های بازدارنده هرکشوری که مشارکت کند به منظور ایجاد یک سپر دفاعی مستحکم که همه دوستان امریکا را در منطقه احاطه کند و دربرابر خطر ایران از آنها محافظت کند، از الحاقیات این تصمیم است.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا از سه سال گذشته درصدد بوده تا کشورهای حاشیه خلیج فارس بالاخص عربستان سعودی را مجاب به پذیرش نیاز این کشورها و امریکا برای ساخت چنین سپر دفاعی در خلیج فارس کند.
کلینتون در سخنرانی شورای همکاری خلیج فارس در ماه مارس گذشته که نمایندگانی از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده در آن شرکت داشتند، اظهار داشت: ما با همکاری هرچه بیشتر در امر دفاع از خلیج فارس خواهیم توانست قدرت دفاعی موشک های بالستیک خود را بالا ببریم.
وی در جمع نمایندگان افزود: گاهی اوقات شاید برای دفاع از ملت خود نیازمند آن باشید که از یک سیستم رادارگونه در کشورهای همسایه خود استفاده کنید. این مسئله همکاری نامیده می شود و میزان مشارکت کشورهای دوست شما را نشان می دهد. الان زمان آن فرا رسیده که آستین ها را بالا بزنیم و برای کار کردن روی افزایش قدرت سپر موشکی در خلیج فارس کار کنیم.
 

جزئیات سپر موشکی امریکا بدین شرح است:
1- به کارگیری رادارهای قوی در سرتاسر خلیج فارس برای آنکه در هشدار سریع و به هنگام، پوشش کامل داشته باشد.
2- ایجاد امکان فرماندهی، کنترل و ارتباط برای هریک از کشورهای مشارکت کننده که بتواند با رهگیر موشک ها جهت صدور فرمان شلیک تماس داشته باشد. لازم به ذکر است اجازه فرمان شلیک به دست تک تک کشورهای عضو می باشد.
برای این منظور، پنتاگون اواخر سال گذشته اعلام کرد: قراردادی را برای فروش رادارهای دفاعی موشکی پیشرفته با امارات متحده عربی امضاء کرده است. همچنین اوایل سال جاری مقامات امریکا فاش کردند که سیستم رادار دفاع موشکی در باند X با قدرت تفکیک بالا را در قطر پایه گذاری خواهد کرد.
افزون بر آن سیستم موشکی مشابهی در اروپا نیز در حال راه اندازی است که هرگونه حمله موشک های ایرانی را از حرکت باز می دارد و اگر نیاز باشد اثر موشک های این کشور را به قلمرو هم پیمانان امریکا و مناطقی که نیروهای امریکا در آن مستقر هستند، خنثی می کند.
برخلاف آن که در اروپا، فعالیت کشورها در این خصوص با ناتو به صورت آشکار انجام می شود، در خلیج فارس بیشتر فعالیت ها پشت پرده می باشد. تنها چالشی که امریکا در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با آن روبه روست خصومت ها و اختلاف نظرهای آنان در سهیم کردن به موقع داده های راداری هشدار دهنده و سپس تلفیق اطلاعات با یکدیگر برای هم محور کردن سیستم موشک رهگیر و دفاع از منطقه است.

همچنین چهار هفته پیش پنتاگون طرح دیگری را به کنگره امریکا ارائه داد که بر مبنای آن امریکا، تسلیحاتی را که شامل 60 موشک پاتریوت پیشرفته، 20 سکوی پرتاب و 4 رادار به ارزش 4.2 میلیارد دلار بود را به کویت می فروشد. این خرید و فروش علاوه بر 350 زرادخانه موشک های پاترویت است که کویت مابین سال های 2007 تا 2010 از امریکا خریده است.
براساس اسناد موجود؛ امارات متحده عربی در طول چهار سال گذشته، سپر موشک دفاعی به ارزش بالغ بر 12 میلیارد دلار از امریکا دریافت کرده است. با این وجود؛ طبق اسناد معتبر دولتی در ماه دسامبر اعلام شد که پنتاگون قراردادی را با امارات متحده امضاء کرده که دو سکوی پرتاب این موشک ها را نیز تحت عنوان سیستم ترمینال ارتفاع بلند دفاع منطقه به ارزش 2 میلیارد دلار به امارات تحویل دهد.
عربستان سعودی هم سال گذشته 1.7 میلیارد دلار سیستم دفاعی سپر موشکی پاترویت از امریکا خریده است. ضمن آنکه امریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای مقابله با ایران مجهز کرده است، خود نیز به عنوان هسته اصلی قابلیت دفاع موشکی در منطقه دارد تا با هرگونه تهاجمی از جانب ایران مبارزه کند.
با این تفاصیل نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان نظامی گفته است: بازهم نمی توان وعده 100 درصد داد که همه این پیش بینی ها کارایی لازم را داشته باشد. وقتی که ما این واقعیت را بدانیم که تجهیزات امریکا در خلیج فارس دارای نظام مهندسی قانونمند آنچنان که در اروپا موجود است؛ نمی باشد و از طرف دیگر ایران هم درحال ساخت انواع موشک های مشابهی که در نوع خود عالی کار می کند است، موفقیت تلاش های امریکا چندان هم تضمین شده نخواهد بود.
اما آنچه مشخصا گفته می شود، تلاش های امریکا ریشه از خواست شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد ارتباط دوجانبه با امریکا و نگرانی هایشان از تجاوزات ایران به خاک آنها می باشد.
اما به جرات می توان ناوهای دریایی ایران را کابوسی تمام عیار برای واشنگتن برشمرد. حال که نتایج مذاکرات هسته ای ایران در استانبول، بغداد و مسکو نتوانست توقعات امریکا را برآورده کند؛ خواسته های نامشروع غرب و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سرکردگی امریکا در منطقه به شیوه گسترش سپر دفاعی موشکی درحال پیش روی است.

برچسب ها: آمریکا ، خلیج فارس ، سپر ، موشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.