بیش از 90 درصد عرصه‌های ملی استان زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به فعالیتهای این مرکز گفت: معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در دو بخش جنگل و مرتع فعالیت کرده و با انجام مطالعات جامع در حوزه‌های آبخیز به تهیه و اجرای طرح‌های مرتع داری، مدیریت منابع طبیعی، جنگل‌کاری و زارعت چوب اقدام می‌کند.

آقاجانلو با بیان اینکه بیش از 90 درصد عرصه‌های ملی استان زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد، افزود: این مراتع در سه گروه مراتع خوب،متوسط و فقیر طبقه‌بندی می‌شود.

وی کنترل روان‌آب‌ها و تغذیه دام را از مهم‌ترین نقش مراتع عنوان و تصریح کرد: بهره‌برداری بیش از ظرفیت و تبدیل آن‌ها به اراضی دیم برای کشت گندم ازمهم‌ترین مشکلات مراتع استان محسوب می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه مراتع دارای بهره‌برداران عرفی است،اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی با شناسایی و تعیین ظرفیت مراتع نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند.

آقاجانلو با بیان اینکه مطالعه و تهیه طرح‌های مرتع‌داری برای جلوگیری از تخریب مراتع ضروری است، ادامه داد: با اجرای پروژه‌هایی همچون بذرکاری، کودپاشی و قرق، زمینه برای افزایش تولید مراتع فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای 97 هزار هکتار جنگل طبیعی است که همه این جنگل‌ها حفاظتی است، گفت: متاسفانه بخشی از این جنگل‌ها در اثر بهره‌برداری نادرست کاهش یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ارس، بنه، بلوط را از گونه‌های مهم و با ارزش استان زنجان برشمرد و اظهار کرد: برای احیای جنگل‌های استان اداره جنگل‌کاری با مشارکت جنگل‌کاران اقدام به کشت گونه‌های بومی در عرصه‌های جنگلی می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید انبوه گونه‌های جنگلی به ویژه گونه با ارزش و بسیار مقاوم ارس در استان زنجان امکان‌پذیر شده است، تاکید کرد: استان زنجان به عنوان دومین استان تولید کننده تولید نهال ارس در کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زارعت چوب یا صنوبرکاری از طرح‌های مهم جنگل‌کاری استان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تامین نهال مناسب و ارائه راهنمایی‌های فنی و تسهیلات بانکی برای گسترش کشت صنوبر گام بر می‌دارد./س

برچسب ها: مراتع ، داری ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.