مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: به دنبال ایجاد نهضت استفاده از انرژی خورشیدی در اين استان هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسن متولی‌زاده در نشست خبری در محل دفتر مرکزی شرکت برق منطقه‏ای استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 95 درصد انرژی تولیدی کشور با سوخت فسیلی تولید می‌شود که دارای آلایندگی زیست محیطی است اما برنامه اصلی وزارت نیرو توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که نیاز به فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: یک ساعت انرژی که از سوی خورشید به زمین می‌رسد معادل کل انرژی مصرفی مردم زمین برای یک سال است که اگر بتوانیم درست از این انرژی استفاده کنیم، دیگر نیاز به سوخت فسیلی و ایجاد آلودگی زیست‌محیطی نیست.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های خورشیدی نسبت به نیروگاه‌های حرارتی 100 برابر اشتغال‌زایی دارند که امکان ساخت تجهیزات آنها در کشور و به ‌ویژه استان وجود دارد.

متولی‌زاده با اشاره به شناسایی پنج تونل باد در استان تصریح کرد: استان ما از نظر باد و خورشید ظرفیت زیادی دارد، ما بیش از 30 روز آفتابی داریم که شش برابر روزهای آفتابی اروپاست.

وی افزود: نیروگاه بادی بینالود 28 مگاوات قدرت دارد و در هر سال 50 میلیون کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کرد که سبب صرفه‌جویی 15 هزار لیتر سوخت و همچنین سبب جلوگیری از تولید 45 هزار تن گازهای آلاینده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک واحد سازمانی استفاده از این انرژی‌ها را شروع کرده‌ایم و در محیط اداری شرکت نیروگاه 43 کیلو ولت خورشیدی ایجاد کرده‌ایم که 50 درصد برق ساختمان شرکت را تامین می‌کند و در یک‌سال گذشته موجب صرفه‌جویی 30 هزار لیتر سوخت و همچنین کاهش تولید 85 تن تولید گازهای آلاینده شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان از آغاز عملیات احداث نیروگاه بادی شهرستان خواف خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از فاز اول این نیروگاه 100 مگاواتی باشیم که بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور خواهد بود و دارای توربین‌هایی با 80 متر ارتفاع و طول پره‌های 40 متری است.

وی افزود: این نیروگاه توسط بخش خصوصی با صرف هزینه‌ای برابر 450 میلیارد تومان ساخته خواهد شد و بخش عمده تجهیزات مورد نیاز آن در داخل کشور تولید می‌شود.

متولی‌زاده تاکید کرد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق در استان کمتر از دو درصد است اما بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 5 هزار مگاوات به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور افزوده شده و سهم این انرژی‌ها به 10 درصد برسد.

نیروگاه‌های خورشید کوچک بر بام خانه‌ها نصب می‌شوند

متولی‌زاده از برنامه شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای حمایت از نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانه‌های مردم خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم با حمایت استانداری و حمایت رسانه‌ها در امر فرهنگ‌سازی، شاهد ایجاد نهضت استفاده از انرژی خورشیدی در استان باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستم تا با ایجاد انگیزه برای مردم، نیروگاه‌های خانگی کوچک را بر بام منازل و اماکن تجاری مشترکین نصب کنیم تا بخشی از انرژی هر مکانی توسط خورشید تامین شود که این کار مزایای بسیار زیادی برای مردم و کشور دارد.

وی ادامه داد: این نیروگاه‌های کوچک یک کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کنند و توانایی تولید 2 هزار کیلو وات ساعت برق در سال را دارند و سبب 660 لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از تولید دو تن گاز آلاینده در سال می‌شوند و می‌توانند تا 400 هزار تومان صورت‌حساب برق مصرفی خانوارها را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تاکید کرد: در این طرح اولویت با مشترکین پر مصرف است که 10 درصد مشترکین ما را شامل می‌شوند، ضمن اینکه برای آغاز کار از منازل مسئولان استان شروع کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت‌های دولت و ارائه یارانه و تسهیلات کم‌بهره، بتوانیم مردم را برای انجام این کار تشویق کنیم./ب

برچسب ها: نهضت ، خورشیدی ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.