تولید فاکتور 8 تولید داخل به مرحله نهایی رسیده است که از نظر تکنولوژی، تولید این دارو یک افتخار بزرگ برای هر کشوری است که به تولید آن دست پیدا می کند.

دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: تولید فاکتور 8 در داخل به مرحله نهایی رسیده است که از نظر تکنولوژی، تولید این دارو یک افتخار بزرگ برای هر کشوری است که به تولید آن دست پیدا می کند.
 
وی با اشاره به این که فاکتور 8 جزء داروهای نوترکیب است، گفت: بیمارانی که دچار نقص در فاکتورهای خونی هستند باید از ابتدای عمر فاکتورهای خونی از جمله فاکتور 8 که شایع تر است را مصرف کنند.
 
شانه ساز با تاکید بر این که تا به حال فاکتورهای 8 مصرفی از پلاسمای انسان های سالم گرفته می شد عنوان کرد: آلوده بودن فاکتور 8 اهدایی به هپاتیت، ایدز، ویروس ها و بیماری های ناشناخته وجود دارد و همیشه این موضوع به عنوان یک نگرانی برای پزشک و بیمار محسوب می شود که با تولید فرآورده نوترکیب این نگرانی برطرف می شود.
 
وی ادامه داد: در واقع ساخت فاکتور 8 نوترکیب از کشت سلولی استفاده شده و از نظر سالم بودن قابل اطمینان است.
 
شانه ساز با بیان این که سازمان غذا و دارو نظارت های لازم را برای تولید این محصول انجام داده است، تصریح کرد:  سالانه بالای 80 میلیارد تومان یارانه به فاکتورهای 8 وارداتی پرداخت می شده که با تولید آن در داخل صرفه جویی ارزی صورت گرفته  و قیمت آن نصف قیمت خارجی آن است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.