امروز یکم شهریور ماه پس از غروب خورشید چهار جرم کهکشانی قمر ماه ، ستاره سماک اعزل ، سیاره زحل و سیاره مریخ چهار رویداد جذاب نجونی را در آسمان نمایش خواهند داد.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: اولین رویداد امروز به مقارنه دو جرم کهکشانی ماه که یگانه  قمر زمین و درخشان ترین جرم در آسمان تاریک است و ارباب حلقه های منظومه شمسی ، سیاره زحل مربوط می شود.

وی افزود: سیاره زحل دومین سیاره بزرگ گازی منظومه شمسی است که جرم آن 95 برابر جرم سیاره ما زمین می باشد این سیاره در زمان ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه زمینی می تواند یک روز را در خود بیافریند و هر یک سال آن  برابر5/29 سال زمین می باشد.

خراسانی عنوان کرد: سیاره زحل که به کیوان نیز معروف شده دارای 62 قمر زیبا که 6 تای آنها به قمر های گالیله ای معروف است می باشد و به دلیل وجود کمربندی از حلقه های جامد و زیبا که در اطراف این کره آن را به ارباب حلقه های منظومه شمسی معروف کرده اند.

وی تاکید کرد: قمر ماه در ساعت 20:30در فاصله زاویه ای 2/5 درجه غرب و جنوب غربی سیاره زحل قرار خواهد گرفت که این مقارنه با فاصله زاویه ای 56 درجه از خورشید آسمان عصر در قسمت غرب و جنوب غربی آسمان به وقوع می پیوندد و با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

*سماک اعزل به ماه و زحل پیوسته  و مثلث می سازند

سعید حسین مردی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ستاره سماک اعزل یکی از پر نور ترین ستارگان آسمان شب به شمار می رود که در صورت فلکی دوشیزه جای گرفته این ستاره با قدر 4/1+ یک ستاره دوتایی است که ستارگان آن در هر ۴ روز یکبار به دور هم می چرخند.

وی تصریح کرد: این ستاره با توجه به اینکه در فاصله ۲۸۰ سال نوری از زمین واقع شده همه ساله اسفند ماه از قسمت جنوب شرقی وارد آسمان می شود و تا پایان تابستان در آسمان صاف می درخشد و دارای رنگی سفید است که با چشم غیر مسلح در آسمان به راحتی رویت می شود .

وی افزود: ماه ، سماک اعزل و زحل ساعت 20:31در فاصله 24/5 درجه ای از یکدیگر تشکیل مثلثی را خواهند داد که این مقارنه مثلثی شکل با فاصله 56 درجه از شرق خورشید اتفاق می افتد و با چشم غیرمسلح برای علاقمندان در قسمت غرب و جنوب غربی آسمان قابل رویت است.

*مریخ در مثلث تشکیل شده آسمان جای سماک اعزل را می گیرد
نیما اسماعیلی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران یاد آور شد: سیاره مریخ که دارای جو و خاکی سرخ است به سیاره سرخ منظومه شمسی معروف شده و باچشم غیر مسلح نیز به صورت یک ستاره سرخ رنگ در آسمان قابل رویت است این  سیاره در جو خود ۹۵ درصد دی اکسید کربن، ۳درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و مقدار کمی اکسیژن و آب جای داده است.

وی گفت: فاصله زمین تا مریخ در هر مقابله متفاوت است و کمترین فاصله، زمانی اتفاق می افتد که زمین در اوج و مریخ در حضیض مداری خود قرار گرفته باشند در این حالت این دو سیاره ۵۶ میلیون کیلومتر به هم نزدیکتر خواهند شد که معمولا این مقابله هر 15 تا 17 سال یکبار رخ می دهد.

اسماعیلی عنوان کرد:سه جرم کهکشانی سیاره مریخ ، کره ماه، و سیاره زحل در فاصله ای حدود 36/5 درجه در آسمان غرب و جنوب غربی قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: این مقارنه که با چشم غیر مسلح درآسمان قابل رویت است و با فاصله 58 درجه ای از خورشید آسمان در ساعت 20:32 اتفاق می افتد.

* مقارنه ماه و مریخ

فاطمه خراسانی تاکید کرد: آخرین مقارنه ای که امشب مورد بررسی قرار می گیرد مقارنه یگانه قمر زمین ماه و سیاره سرخ منظومه شمسی مریخ است که در ساعت 20:33 در افق غرب و جنوب غربی باجدایی 4/2 اتفاق می افتد.

وی اظهار داشت: قمر ماه به دلیل وجود جوی رقیق دارای سطحی خاموش و بی‌صدا است زیرا در چنین شرایطی صدا از نقطه ای به نقطه دیگرمنتقل نمی‌شود و ‌چنین جوی باعث اصابت شدید شهاب‌سنگ‌های کوچک و بزرگ با سطح این کره سنگی می شود.

خراسانی افزود: گودال‌ها و دهانه هایی که برسطح این کره وجود دارد قدمتی 5/3 میلیارد ساله را دارند که وسعت بعضی از این دهانه‌های برخوردی حدود ۳۰۰ کیلومتر است و توسط دیواره‌هایی از کوههای سنگی که بر اثر برخورد شهاب سنگها بوجود آمده‌اند احاطه شده است.

وی خاطرنشان کرد: قمر ماه در قسمت جنوب غربی سیاره مریخ قرار می گیرد که در زمان مقارنه می توان سیاره مریخ را با چشم غیر مسلح به صورت یک ستاره سرخ رنگ در آسمان دید که در فاصله 59 درجه ای از خورشید آسمان عصر در مقارنه با یکدیگر ایستاده اند./ح

برچسب ها: قمرماه ، سماک ، سیاره زحل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار