دبیر ستاد بزرگداشت هفته جهانی ابو علی سینا و طب سنتی در استان خراسان رضوی و عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران گفت: در حوزه ارز آوری برای کشور، ملی ترین صنعت ، طب سنتی و اسلامی است.

نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود:در پيشينه تاريخي و در فرهنگ عمومي و باور اجتماعي مردمان سرزمين كهن ايران اسلامي همواره طبابت و طبيب از قداست و جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامي، ارزش دانش گرانقدر پزشكي و فعاليت پزشکی تا بدان اندازه والا و عظيم است كه پزشک مظهر اسم شريف محيي و احياء گري معرفي شده است و همچنين در متن فرهنگ و حيات اجتماعي مردمان اين مرز و بوم نيز پزشک و طبابت از جايگاه ويژه و اهميت والايي برخوردار بوده است تابدان اندازه كه بيماران و دردمندان نه فقط براي جستجوي تسكين و درمان دردهاي جسماني خويش، كه بلكه در مقام مشاوره و هدايت جويي در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي خود به حكيم و پزشک متوسل مي گرديده اند .

عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران متذکر شد: امروزه آنچه كه با شنيدن واژه " پزشكى "يا " طبابت" بى درنگ به ذهن اكثر ما خطور مى كند، مجموعه اى از روشهاى تشخيصى- درمانى است كه در بيمارستانها ،درمانگاهها و اغلب مطبهاى پزشكان در ايران انجام مى گردد و به دانشجويان رشته پزشكى در دانشگاههاى كشور آموزش داده مى شود.

وی ابراز داشت:اين علم را"پزشكى رايج"يا "طب غربى"مى نامند ، چرا كه در حال حاضر رايجترين سيستم درمانی در ايران است و از غرب منشا گرفته .اما در واقع ، طب غربى تنها يكى از رويكردهاى بشر به مسئله سلامت و بيمارى است. در كنار اين روش ، شيوه هاى ديگرى از پزشكى نيز وجود دارند كه با تفاوتهايى در اصول، قواعد و راههاى تشخيص و درمان ، سعى در بازگرداندن سلامتى به افراد بيمار و جلوگيرى از ايجاد بيمارى در اشخاص سالم دارند .

کمالی عنوان کرد: تعداد اين روشها بیش از صدهها شیوه منحصر به فرد است و مجموعه آنها را با نامهايى نظير " طب مكمل يا "طب جايگزين" در سراسر جهان مى شناسند. اين مجموعه ، از سيستمهاى پزشكى بسيار متفاوتى تشكيل شده است كه آنچه در تمامى آنها مشترك است تفاوتشان با رويكرد طب رايج در روشهاى تشخيص، درمان و يا هر دو آنها است. برخى از اين شيوه ها در اصول تشخيصى- درمانى خود شباهتهاى زيادى با يكديگر دارند، ولى گاهى تفاوت برخى از آنها با هم، بيش از اختلافشان با طب غربى است. اين امر سبب شده است كه طب مکمل-جايگزين ملغمه اى از روشهاى گوناگون باشد كه هر يك به نوبه خود سعى در بالا بردن سطح سلامتى افراد و جامعه دارند.

وی خاطر نشان کرد:در این راستا و در سال توسعه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی موسسه تحقیقات و حجامت ایران در استان خراسان رضوی با رویکرد احیای طب سنتی ایران اسلامی و ترویج بهداشت و سلامت اسلامی در بین خانواده های ایرانی و در راستای بزرگداشت مقام شیخ الرئیس ابو علی سینا همزمان با روز پزشک با معرفی این هفته به عنوان هفته بزرگداشت ابو علی سینا و طب سنتی به معرفی این شخصیت تاریخی حوزه سلامت و ترویج الگوهای ملی و بومی حوزه سلامت و بهداشت خواهد پرداخت .

وی بیان داشت: در این هفته برای نخستین بار در تاریخ بهداشت و درمان کشور کارگروه فناوری اطلاعات طب سنتی ایران ایجاد خواهد گشت تا با رویکردی نوین و با تکیه بر قابلیتهای جامعه اطلاعاتی فضای سایبری به توسعه و ترویج طب سنتی و اسلامی در سطح ملی و بین المللی و ایجاد ظرفیتهای " توریسم درمانی” در داخل کشور و شهر مقدس مشهد و جذب بیش از 1 میلیارد دلار درآمد ارزی در این حوزه پرداخته شود ./س


برچسب ها: سرزمین ، کهن ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.