مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از امضاي قرارداد 4 ميدان نفتي غرب کارون تا پايان شهريور خبر داد و گفت: توسعه اين ميدان ها به مراحل نهايي رسيده و در مدت يک ماه آينده کارهاي حقوقي و قراردادي آنها انجام مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، سلبعلي کريمي گفت : ميدان هاي غرب کارون شامل سپهر، سهراب، جفير و سوسنگرد هم اکنون در مراحل خوبي هستند و تا پايان شهريور اجرايي مي شوند.

مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در باره اجراي طرح نگهداشت توان توليد در ميدان هاي غرب کارون گفت: اين طرح با هدف حفظ توان توليد در ميدان هاي نفتي دارخوين، جفير و آزادگان به صورت مستمر اجرايي و از روش هاي معمول نگهداشت توليد در اين ميدان ها استفاده مي شود.

کريمي افزود: در ميدان جفير از روش هاي ديگري براي نگهداشت توان توليد استفاده مي شود و شرکت پتروايران متولي ان است که همزمان با توليد زودهنگام اين ميدان، براي نگهداشت توان توليد آن روش هاي لازم را بکار ببرد.

وي اظهار اميدواري کرد امسال توليد ميدان هاي يادآوران و جفير افزايش يابد.

مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از تزريق روزانه 250 ميليون فوت مکعب گاز در پنج ماه نخست امسال به ميدان دارخوين خبر داد و افزود: توان توليد چاه هاي منطقه غرب کارون با استفاده از روش هاي تعمير و نگهداري حفظ مي شود، ضمن آن که از روش تزريق گاز نيز براي توليد ثانويه از ميدان نفتي استفاده مي شود.

وي افزود: استفاده از روش هاي توليد ثانويه براي جلوگيري از کاهش توليد به عنوان يک اصل از سوي شرکت ملي نفت ايران ابلاغ شده است و متناسب با رفتار و طبيعت مخزن از اين روش ها استفاده مي شود و ممکن است در يک مخزن از روش تزريق آب و يا تلمبه هاي درون چاهي استفاده شود.

کريمي افزود: از روش هاي بهبود برداشت (IOR) و ازدياد برداشت (EOR) در شرکت نفت و گاز اروندان استفاده مي شود؛ ضمن آنکه استفاده از اين روش ها جز الزامات شرکت و پيمانکاران فعال در پروژه ها است.

وي با بيان اين که هم اکنون يک دکل نفتي در منطقه غرب کارون فعال است، افزود: شمار دکل هاي فعال در اين بخش تا پايان شهريور امسال با توجه به فعال شدن ميدان هاي نفتي به چهار دکل افزايش مي يابد.

مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: نفت قابل برداشت ميدان اروند تا کنون حدود 150 ميليون بشکه درنظرگرفته شده است و در صورتي که قيمت هر بشکه نفت را حدود 100 دلار در نظر بگيريم ارزش نفت قابل برداشت اين ميدان حدود 10 ميليارد دلار است.

کريمي با اشاره به سرمايه گذاري 135 ميليون دلاري براي توسعه ميدان اروند گفت: در صورتي که تا يک ميليارد دلار براي توسعه اين ميدان سرمايه گذاري کنيم از نظر اقتصادي به صرفه است، زيرا احتمال مشترک بودن آن وجود دارد.

وي تصريح کرد: قرارداد توسعه ميدان اروند با شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي به عنوان يکي از شرکت هاي توانمند داخلي بسته شد و اين مهم تاثير خوبي در رشد توانمندي و ارتقاي سطح کيفي شرکت هاي ايراني فعال در حوزه بالادست صنعت نفت دارد.

کريمي با بيان اين که حفاري دو حلقه چاه ميدان اروند به پايان رسيده است، افزود: حفاري سومين چاه اين ميدان در عمق سه هزار و 200 متري تا حدود يک تا دوماه آينده به پايان مي رسد و حداکثر چهار حلقه چاه ديگر از سوي شرکت تاسيسات دريايي در اين ميدان حفر مي شود تا به توليد برسد.

وي نفت درجاي ميدان اروند را 500 ميليون بشکه تا يک ميليارد بشکه برآورد و تصريح کرد: اين ميدان تا 18 ماه آينده به توليد مي رسد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار