یک اندیشکده آمریکایی نوشت؛ طی ده سال اخیر، هیچ اقدام خرابکارانه‌ای از سوی مسلمانان در آمریکا گزارش نشده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "آمریکای نوین" طی مقاله‌ای به قلم "استیو کول" در خصوص "دو ماجرای اخیر تیراندازی در آمریکا" نوشت؛ "ساتوان کالکا" رییس معبد سیک‌های هندو در "اوک‌کریک ایالت ویسکانسین" سی سال پیش با پس‌انداز 35 دلاری خود، وارد آمریکا شد اما آن‌طور که روزنامه "لس آنجلس تایمز" درباره این ماجرا نوشت؛ "ساتوان کالکا" مالک سه پمب بنزین در آمریکا، صبح یکشنبه گذشته عازم معبد خود جهت بازدید و مهیا کردن آن جهت برگزاری جشن تولد بزرگی شد.

از سوی دیگر "وید مایکل پیج" نوازنده سابق باس و گیتار زن گروه راک وابسته به یگ گروه سفید پوست افراطی، ساعت 10:15 دقیقه صبح به "اوک‌کریک" رفته و با شلیک گلوله و با سنگدلی عبادت کنندگان آن معبد را کشت. "آباهی سینگ" پسر بچه یازده ساله، ناظر شلیک هفت یا هشت گلوله بسوی یکی از قربانیان بود.

در این بین "کالکا" سعی کرد مانع از تیراندازی مرد مسلح شود اما "پیج" بسوی او نیز تیراندازی کرد. "کالکا" بسختی خود را از ضارب دور کرد اما سرانجام وی نیز در حالی‌که 62 سال داشت، مرد.

*تبعیض نژادی علیه اقلیت‌ها در آمریکا

برادر "کالکا" بعد از این ماجرا گفت؛ مردان سیک بخاطر نوع عمامه‌ مذهبی که می‌پوشند، ‌روزانه در بیشتر نقاط "میلواکی" با تبعیض مواجه هستند البته برادر من همواره در "رویای یک آمریکای آزاد" بسر می برد.

و اما پنج قربانی دیگری که "پیج" آن‌ها را کشت، همگی از مهاجرین  ایالت پنجاب بودند که به آمریکا، که بنوعی مقر سیک‌های خارج از هند است، مهاجرت کرده بودند.

از جمله "سوگ سینگ کاترا" کشاورز 84 ساله که به آمریکا آمده بود تا درکنار پسرش زندگی کند و نیز "پارامجیت کائور" مادر دو پسر دانشجو که در کارخانه تولید وسائل پزشکی متجاوز از 64 ساعت در هفته فعالیت می‌کرد .

هیچ‌ فرقی بین جنایت یا اعمال خرابکارانه و نژادپرستی وجود ندارد اما وجه تمایز قتل عام "پیج"، کیفیت تهوع آور آن، جهل و تعصبات کمتر مشاهده شده است که اغلب، در اقلیت‌های کوچک نژادپرستانه آمریکا رواج دارد.

معلوم نیست که این تیرانداز نیز، همانند دیگر آمریکایی‌ها که تاکنون با خشونت به سیک‌ها حمله ور شده‌اند بر این باور بوده که قربانیانش مسلمان هستند یا خیر. البته اگر "پیج" یک مسجد را نیز به گلوله می‌بست باز این نوع انزجار مشابه بود. ولی بنظر می‌رسد که ضارب این ماجرا، صرف‌نظر از وابستگی‌های مذهبی مقتولین، از تمامی افراد گندمگون نفرت داشت.

با این‌حال کشتار دسته جمعی در "اوک کریک"، نشانگر تبعیض مدام علیه سیک‌ها است. هنوز بعد از گذشت ماه‌ها از ماجرای 11 سپتامبر 2001، به سیک‌ها حمله می‌شود و حداقل در یک نمونه، به‌دلیل اشتباه گرفته شدن با طالبان کشته شدند و این بخاطر تعصبات تمامی اوباشان است.

*تدابیر امنیتی آمریکا خلاف عرف است

در فرودگاه‌های آمریکا و براساس قوانین بخش تامین امنیت، همیشه سیک‌های مرد عمامه به‌سر را دو بار، البته آن‌هم بدون توجه به پیشینه و سن‌ و سال آن‌ها، تفتیش بدنی می‌کنند.

این درست است که به‌طور فرضی، مواد منفجره را می‌توان در عمامه پنهان کرد و در افغانستان این عمل را انجام می‌دهند ولی با توجه به آیین نامه‌ها و توضیحات بخش تامین امنیت خطوط هوایی درباره سیک‌ها، که از آن‌‌ها به‌عنوان گروهی تحصیل کرده و دارای هوادار یاد شده، نباید چنین برخوردی با آن‌ها صورت گیرد.

*در آمریکا، بی‌دلیل گرایش منفی نسبت به ادیان غیر مسیحی وجود دارد

قتل‌های "اوک کریک" همچنین، بی‌توجهی به روند خرابکاری در آمریکا را بعد از ماجرای 11 سپتامبر نشان می‌دهد.

با همکاری تیمی از پژوهشگران دانشگاه "سیراکوز مکسول" دانشکده علوم سیاسی و برخی از کارشناسان "اندیشکده آمریکای نوین" به تجزیه و تحلیل 302 مورد از خرابکاری‌های داخلی در دهه اخیر و بعد از ماجرای 11 سپتامبر پرداخته شد.

درکل دهه گذشته، شمار کشته شدگان آمریکا بواسطه اعمال خرابکارانه سی نفر بوده که انگیزه‌های سیاسی و عقیدتی در آن آشکار است اما در مقابل، میزان کشته شدگان سالانه در حوادثی همانند ماجرای "اورورا ،کلورادو" در ماه گذشته توسط افرادی که در ارتکاب جنایت‌شان انگیزه‌های عقیدتی جایی نداشته، سی مرتبه بالاتر است. (میانگین این نوع قتل در آمریکا صدکشته در یک سال است). باید گفت که در مجموع، سالیانه 15 هزار قتل در آمریکا رخ می‌دهد.

*روند رو به رشد افراط گرایان در آمریکا

همچنین از سیصد خرابکاری داخلی صورت گرفته، حدود یک چهارم از سوی افراطیون ضددولتی، همچون متعصیبن سفید پوست یا خرابکاران غرض ورز به مذهب دیگر، رخ داده است. و البته افراطی‌های راست‌‌گرا یا آشوب‌گرها از همه مهیب‌تر هستند که در بین‌شان، استفاده از مواد شیمیایی-بیولوژیکی سابقه دارد.

* مسلمانان در آمریکا موجب ناآرامی نیستند

بعنوان مثال، "ویلیام کرار" از مخالفان حکومتی راست‌گرای وابسته به گروه متعصبین سفید پوست بود. وی آنقدر مواد شیمیایی برای تولید گاز "هیدروژن سیانید"، یکصد اسلحه و قریب به یکصد هزار مهمات و بیش از یکصد و پانزده پاوند مواد منفجره داشت تا بوسیله آن هزاران نفر را بکشد.

نکته جالب توجه این است که در این بررسی، هیچ ناآرامی از سوی مسلمانان یافت نشده است.

*رسانه‌های آمریکایی غرض ورزانه به مسائل می‌نگرند

سئوال اینجاست که چرا این آمار به‌درستی به اطلاع عموم نمی‌رسد؟ آیا این مشکل رسانه‌ هاست؟ آیا "نیویورک تایمز" برای صفحه اول قرار دادن خبر جالب توجه‌ ماجرای " اوک کریک" دچار مشکل بوده و یا تنها بعد از افشای سوابق افراطی ضارب، در روز دوم به انعکاس خبر پرداخت؟ روزنامه‌های دیگر همچون "واشنگتن پست" و "لس آنجلس تایمز" نیز که همیشه در صفحه اول‌شان اخبار مربوط به قتل عام‌ها را پوشش می‌دهند، در ابتدا این ماجرا را به‌نحو مطلوبی گزارش نکردند.

تصور این مسئله دشوار نیست که اگر "پیج" مسلمان شده و در کلیسایی پناه گرفته بود، خیلی از گزارشگران حاضر برای تهیه گزارش آماده شده و یا از مرخصی برمی‌گشتند تا از این حادثه گزارش تهیه کنند.

*روند خرابکاری در آمریکا در آینده عجیب و غریب خواهد بود

روند اعمال خرابکارانه، تکراری و نشات گرفته از جاه‌طلبی است و البته مورد فراموشی افکار عمومی قرار گرفته که می‌تواند نشانه راهبرد تعجب‌انگیز آینده باشد، یعنی ظهور القاعده که در اوخر دهه نود، درست از کار درآمد و هم اینک ظهور تروریسم داخلی نژادپرستانه نیز، به‌نظر صحیح می‌رسد. 

"خرابکاری" نوعی ناآرامی سیاسی است و هنگامی که جمعیتی را مورد هدف قرار می‌دهد قدرت فراوانی می‌گیرد. این روز‌ها در نشست‌های برگزار شده در واشنگتن، متخصصان به‌طور معمول به‌دلیل نابودی رهبر القاعده و کاهش ظرفیت این گروه جهت انجام عملیات پیچیده علیه آمریکا، احتمال شکست راهبرد‌های القاعده را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ولی با وجود شکست القاعده، لازم است تا آمریکایی‌ها و نمایندگان منتخب‌شان، درباره ابعاد حقیقی خرابکاری درکی مناسب داشته و بدرستی درباره آن صحبت کنند، یعنی آن‌را بطور مناسب توصیف کرده و متوجه شوند که ماجرای تیراندازی در "اوک کریک"، با خرابکاری وابسته به جناح راست افراطی داخلی در ارتباط است و هر میزان جزیی آن، به اندازه القاعده و نیروهایش نیرومند است و اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. هرچند که بنظر مسیر پیروزی بر "تروریست" کم رنگ است.

مترجم:سید رضا پیراسته-فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار