کارشناس سیاسی فلسطینی گفت: کشورهای عربی مسئول وخامت اوضاع در فلسطین و سوریه اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین ؛ تیسیر الخطیب در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در بیروت درباره ضعف کشورهای عربی در حمایت از قدس و نشست ضعیف سازمان همکاری اسلامی در این زمینه گفت: ملت های عربی و اسلامی توجه عمیقی به شهر قدس دارند ولی مسئولان عربی و اسلامی توجه ندارند که این شهر از سوی اسرائیل اشغال شده است. هیچ یک از کشورهای عربی در سیاست خارجی به این اصل توجه نکرده اند و در تعامل خود با طرف های بین المللی قدس را خط قرمز خود نشان نداده اند. 

کشورهای عربی مسئول وضع وخیم فلسطینیان اند. ما هیچ وقت شاهد آن نبودیم که یک کشور قوی عربی در تعامل با غربی ها به مسئله قدس به عنوان موضوعی اساسی در گفتگوهای خود توجه کند. 

وی افزود: یهودی سازی و شهرک سازی رژیم صهیونیستی در شهر قدس ادامه دارد و خطرات شدیدی مسجد الاقصی را تهدید می کند ولی کشورهای عربی تصمیمی عملی برای مقابله با اقدامات صهیونیست ها نداشته اند.

وی گفت: زمانی که حمایت کشورهای اسلامی از فلسطینیان در شهر قدس را با حمایت اسرائیلی ها از یهودیان در این شهر اشغالی مقایسه می کنیم تاسف می خوریم. متاسفانه این وضع را درباره سوریه نیز شاهدیم. در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه تصمیمی برای متوقف شدن کشتارها، آشتی ملی و میانجیگری در سوریه اتخاذ نشد.

در حالی که میانجیگری، سنت رژیم های عربی در تمامی موضوعات سیاسی است ولی ظاهرا این سنت در تعامل با اوضاع سوریه به بن رسیده است. در حالی که همیشه برخی از رژیم های عربی از فلسطینیان می خواهند در تعامل با اسرائیلی ها راه حل میانه را بپذیرند ولی در مسئله سوریه بر این راه حل اصرار ندارند.

تیسیر الخطیب درباره دخالت های غرب در تحولات جاری در منطقه افزود: اگر به تحرکات بهار عربی توجه داشته باشیم خواهیم دید در کشورهایی که تحرکات مسالمت آمیز صورت گرفته است مواضع بسیار نزدیکی به فلسطین دارند ولی رژیم هایی که با توطئه ناتو سرنگون شدند چنین مواضع نزدیکی به فلسطین مشاهده نمی شود. 

در تونس تحرکات مسالمت آمیزی رخ داد و مقامات جدید تونسی مواضع بسیار نزدیکی درباره قدس و فلسطین اتخاذ می کنند. در مصر نیز این گونه است و مصری ها پس از سرنگون شدن رژیم مبارک، سفارت رژیم صهیونیستی را در قاهره اشغال کردند. در یمن نیز به رغم تلاش رژیم این کشور برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز ولی یمنی ها مواضع بسیار نزدیکی به فلسطین دارند ولی در کشورهای که ناتو به صورت مستقیم و غیر مستقیم دخالت کردند مواضع نزدیک به قدس وجود ندارد. گروه های مخالف در سوریه و لیبی توجهی به قدس و فلسطین ندارند.
برچسب ها: فلسطین ، سوریه ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار