هزاران تن از اهالی قدس و شمار زیادی از فلسطینیان داخل خط سبز نماز عید سعید فطر را در مسجد الاقصی اقامه کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، فلسطینیان با توجه به شادی ناشی از فرارسیدن عید سعید فطر همه تدابیر و محدودیت هایی را که اسرائیل در کرانه باختری رود اردن به اجرا گذاشته است به چالش می کشند و سعی می کنند این عید سعید را جشن بگیرند.

هزاران تن از اهالی قدس و شمار زیادی از فلسطینیان داخل خط سبز از ساعات اولیه صبح امروز برای شرکت در نماز عید خود را به مسجد الاقصی رسانده اند و وارد صحن های مسجد شدند و هنوز هزاران تن از آنها در مسجد هستند و عید را به یکدیگر تبریک می گویند.

اسرائیل به این مناسبت تدابیر امنیتی خاصی اعمال نکرده است بلکه تدابیر عادی است. شمار نمازگزاران در مقایسه با جمعه های ماه مبارک رمضان بسیار کمتر است زیرا اهالی کرانه باختری برای ادای نماز عید به مسجد الاقصی نمی آیند و اقامه نماز در این مسجد فقط محدود به اهالی قدس و افرادی می شود که از داخل خط سبز وارد مسجد می شوند.

ماه رمضان امسال با توجه به تسهیلاتی که اسرائیل برای شرکت اهالی کرانه باختری در نماز در مسجد الاقصی در نظرگرفته بود با رمضان های سال های پیش تفاوت داشت.

طرف ها و محافل مختلف اسلامی از مسلمانان اعم از اهالی قدس یا داخل خط سبز خواسته اند در روزهای عادی و جمعه به قدس و مسجد الاقصی بیایند و حضوری مداوم در این مسجد داشته باشند تا حضور عربی و اسلامی در قدس تقویت شود. این درخواست ها با هدف تقویت حضور مسلمانان و اعراب در داخل قدس و مقابله با اقدامات اسرائیل است که می کوشد صحن های مسجد الاقصی را به عنوان اماکن عمومی اعلام کند و به همه افراد اجازه دهد در آنجا حضور پیدا کنند. اسرائیل پا را از این نیز فراتر گذاشته است و در کنست پیش نویس قانونی برای قانونی کردن ورود یهودیان به این صحن ها در ساعات و محدوده های زمانی مشخص مطرح شده است و در نتیجه مسجد الاقصی مثل حرم ابراهیمی در الخلیل بین مسلمانان و یهودیان تقسیم شود.

مسلمانان همه این اقدامات را به کلی رد کرده اند اما تنها کاری که از آنها بر می آید این است که با حضور در مسجد الاقصی و صحن های آن و اعتکاف در آنجا از اجرای چنین اقداماتی جلوگیری کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار