رئیس ناظران سازمان ملل متحد در سوریه در کنفرانسی خبری در دمشق یک بار دیگر خواستار توقف خشونتها در سوریه شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ژنرال باباکار گای گفت همانطور که می دانید ماموریت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه فردا پایان می پذیرد. ناظران سازمان ملل متحد بیست و یکم آوریل وارد سوریه شدند تا بر آتش بسی که مورد توافق طرفهای درگیر در سوریه بود، نظارت کنند. در ابتدا آتش بس رعایت می شد و در نتیجه آن خشونتها کاهش یافت و ما توانستیم وظیفه خود را در سراسر کشور انجام دهیم.

اما تا اواسط ژوئن روشن شد که طرفها دیگر به آتش بس پایبند نیستند و نتیجه آن افزایش خشونتها بود. از این رو ناظران سازمان ملل متحد نیز تلاش خود را بیشتر به بررسی و رصد آثار خشونت و سعی بر توقف موقت درگیریها به منظور فراهم کردن امکان رساندن کمکهای بشردوستانه معطوف کرد.

من دوست دارم از این فرصت برای قدردانی از تلاش و تعهد سیصد ناظر نظامی سازمان ملل متحد و بقیه پرسنل شرکت کننده در این ماموریت برای توقف خشونتها قدردانی کنم. من همچنین از این فرصت استفاده می کنم و از همه طرفها می خواهم تا خشونتها را متوقف کنند، خشونتهایی که باعث چنین زجری برای مردم بیگناه سوریه شده است. هر دو طرف درگیر در سوریه، بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه وظایفی دارند که باید از جان غیرنظامیان محافظت کنند. متاسفانه به این وظایف و تعهدات عمل نشده است.

 اما سازمان ملل متحد سوریه را رها نمی کند. ما همچنان تلاش می کنم تا از خشونت به گفتگو و مذاکره برسیم از این رو دفتر ویژه ای در سوریه از طرف سازمان ملل متحد ایجاد می شود. من همچنین از طرف همه پرسنل ماموریت ناظران سازمان ملل متحد از همتایان سوریمان برای همکاری و مهمان نوازیشان تشکر می کنم. سوریه کشوری است با قدمتی طولانی و تاریخی غنی که نباید آینده آن نابود شود. 

رئیس ناظران سازمان ملل متحد در پایان گفت ما به مناسبتهای مختلف خواستار توقف خشونتها شده ایم. این خواسته ما در مجوز سازمان ملل متحد و در طرح شش ماده ای بود. ما همیشه خواسته ایم تا استفاده از تسلیحات و خشونتها متوقف شود. من در همین جا می خواهم تا ذهنیتها از ذهنیت نظامی به ذهنیت گفتگو و مذاکره تغییر کند. متاسفانه این خواسته ما هنوز توسط دو طرف درگیر جامعه عمل نپوشیده است. 
برچسب ها: سوریه ، سازمان ، ملل ، ناظر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار