هفته نامه نیوزویک در مقاله‌ای از مخالفت 3 گروه آمریکا، مردم سرزمین های اشغالی و جامعه نظامی و امنیتی اسراییل با حمله به ایران خبر داد و نظریه حمله خودسرانه باراک و نتانیاهو به ایران را رد کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، هفته نامه نیوزویک در مقاله ای از مخالفت 3 گروه امریکا، مردم سرزمین های اشغالی و جامعه نظامی و امنیتی اسراییل با حمله به ایران خبر داد و نظریه حمله خودسرانه باراک و نتانیاهو به ایران را رد کرد.

این هفته نامه درمقاله ای به قلم اِليشِوا گُلدبرگ که روز چهارشنبه 25 مرداد 1391 (15 اوت 2012) منتشر شده، نوشت: «آيا حمله به ايران قريب الوقوع است؟ شايد نباشد. احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران چقدر است؟ مايکل کاپلو معتقد است نگراني ما ممکن است عمدتا بي اساس باشد: به نظر من، وراجي کاملا علني اخير برخلاف حمله است چون حملات موفق اسرائيل در گذشته (حمله به تاسيسات هسته اي عراق در 1981 و حمله به تاسيسات هسته اي سوريه در 2007) کاملا غافلگير کننده بود و به هيچ وجه علنا مطرح نشد. در مقابل، حدودا يک دهه است که مي شنويم اسرائيل در حال آماده شدن براي حمله به ايران است اما اين حمله تا کنون صورت نگرفته است».
 
 وی با اشاره به 3 گروه با نفوذ مخالف با این حمله ادامه داد: «همچنين آنچه احتمال حمله را رد مي کند اين واقعيت است که 3 گروه بانفوذ از چنين اقدامي حمايت نمي کنند. نخست مردم اسرائيل هستند که 46 تا 32 درصد مخالف حمله يک جانبه اسرائيل هستند و طي سه ماه گذشته به علت حمايت نتانياهو از جنگ به طور فزاينده از عملکرد وي اظهار ناخرسندي کرده اند. دوم ايالات متحده است که مقامات ارشد آن بارها گفته اند که تحريم ها براي اثرگذاري نياز به وقت بيشتري دارد و از اسرائيل درخواست کرده اند حمله نکند. سوم و شايد مهم تر از همه اين است که مقامات اسرائيلي به جز نتانياهو و باراک، به شدت مخالف حمله هستند و در حالي که ارتش اسرائيل بايد هر دستوري را که به آن داده مي شود اجرا کند وقتي که رئيس ستاد ارتش معتقد است که حمله فکر بدي است احتمالا به حرف وي گوش داده خواهد شد».
 
ايران هسته اي مي‌نويسد نیویزویک سپس به موضع کابینه امنیتی اسراییل در این باره پرداخت و تاکید کرد: «همچنين اين واقعيت ناراحت کننده هست که هيچ اکثريتي براي حمله به ايران در شمينياه که کابينه کوچک امنيتي است وجود ندارد. اِلي ييشاي، بني بگين، دن مريدور و بوگي يعالون همه به شدت مخالف حمله هستند. آويگدور ليبرمن و يووال استِينيتس مردد هستند. احتمالا نتانياهو و باراک بر اين واقعيت تکيه مي کنند که 6 وزير ديگر از آنها حمايت خواهند کرد اما اين يک خطرپذيري واقعي است و نخست وزير و وزير دفاع نمي توانند بدون حمايت بقيه اين گروه به تنهايي تصميم بگيرند».
 
 نیوزویک ادامه می دهد: «در واقع، مي توان اين چنين نتيجه گيري کرد که همه لفاظي اخير اين دو نفر درباره جنگ کاملا متوجه کابينه کوچک است و اين وراجي کاملا براي ايجاد فشار مردمي بر آنها است. بايد اين واقعيت را به اين 3 عامل اضافه کنيم که اسرائيل توانايي نظامي انجام کامل اين کار را ندارد و چنين حمله اي خسارت زيادي به اقتصاد اسرائيل خواهد زد و تلفات جاني و عدم آمادگي جبهه داخلي را بايد به آن افزود».

انتهاي پيام/
برچسب ها: نیوزویک ، اسرائیل ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار