"افغانستان" در آسیای میانه واقع شده و جمعیتی بالغ بر 29 میلیون نفر دارد که از این تعداد نزدیک به 99درصدشان مسلمان هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛کشور افغانستان در آسیای میانه واقع شده و جمعیتی بالغ بر 29 میلیون نفر دارد که از این تعداد نزدیک به 99درصدشان مسلمان هستند.
مسلمانان افغانستان از چند روز مانده به اتمام ماه شعبان شروع به روزه گرفتن می کنند و با این اقدام به  استقبال ماه مبارک رمضان می روند و به غبارروبی و تزئین مساجد می پردازند.
         
           
روز نخست ماه رمضان در افغانستان تعطیل عمومی است و روزهای کاری نیز در این ماه با کاهش سه ساعتی برگزار می شود تا کارمندان روزه دار نیز زمان بیشتری برای استراحت و عبادت  داشته باشند.
           
            
مسلمانان افغان در هنگامه اذان مغرب افطار خود را به مساجد می برند و بعد از اقامه نماز مغرب روزه خود را باز می کنند.
           
 
عليرغم فقر و بیکاری فزاینده در افغانستان ولی بازهم در ماه مبارک بساط افطاری دادن در اقصی نقاط این کشور به چشم می خورد و مردم در افطاری دادن یکدیگر ولو هر اندازه هم که مختصر و ساده باشد از یکدیگر سبقت می گیرند.
مواد مغذی و مقوی مثل خرما و زولبیا و بامیه جزو مواد پر استفاده در سفره های افطاری افغان هاست.
             
              

"بولانی" نیز یکی از  غذاهای سنتی افغانستان است که در نزدیکی افطار فروش فوق‌العاده‌ای دارد و به دلیل این که ترشی همراه با آن مصرف می‌شود،بازار ترشی نیز گرم است."بولانی" غذایی شبیه "سمبوسه" است.روزه داران افغانی در این ماه به خاطر گرمای هوا ترجیح می دهند تا از میان میو ها بیشتر از همه هندوانه و خربزه را به دلیل رفع عطش استفاده کنند.
در این کشور در سال های اخیر شبکه ای به نام "تمدن " شکل گرفته که با الگو گرفتن از صدا و سیمای ایران برنامه‏ هاي مناسبتي جهت این روزهای معنوی پخش می ‏کند.این شبکه پربیننده ‏ترین شبکه افغانستان است.
           
            
مسلمانان افغانستان در شب نوزدهم،بیست و یکم،بیست و سوم به مساجد می ‏روند و "جوشن کبیر" می‏ خوانند،صد رکعت نماز را به جا می‏ آروند،قرآن به سر می‏ گذارند و در مجموع اعمالی را که در مفاتیح نوشته شده انجام می‏ دهند.
           
           
           
مسلمانان این کشور در آخرین جمعه ماه مبارک نیز طی مراسم باشکوهی به دفاع از مردم فلسطین و آرمان قدس شریف می پردازند و با اعلام انزجار از رژیم منحوس صهیونیستی مراتب حمایت خود را از مردم فلسطین نشان می دهند.
                      
تدارک برای عید فطر نیز از اواسط ماه مبارک آغاز می شود و مردم رهسپار بازارها می شوند تا مایحتاج مورد نیاز تعطیلات سه روز عید فطر مثل پوشاک نو،میوه و شیرینی را تهیه کنند.
در تعطیلات عید فطر دید و بازدید ها میان افغان ها بیشتر از هر زمان دیگری انجام می گیرد. /ه

برچسب ها: رمضان ، نقطه ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار