مدیرکل دامپزشکی استان قم از راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، مهدی رفیعی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی، نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی عنوان کرد: زمینه‌های مشترک بسیاری برای ادامه تحقیقات در این تفاهم‌نامه ذکر شده که اگر این تحقیقات تکمیل و عملیاتی شود پس از طی روال اداری، اقدام به راه‌اندازی مرکز تحقیقات دام و طیور خواهیم کرد.
وی با اشاره به دلایل نازایی دام‌ها گفت: برخی از گاوهای شیری به دلیل قرار گرفتن در معرض برخی بیماری‌ها دچار نازایی می‌شوند و امکان استفاده از گاوهای شیری از بین خواهد رفت.
مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: بارور نشدن گاوها نه تنها برای دامداری‌ها به صرفه نیست بلکه هزینه‌های بسیار فراوانی را به دنبال داشته و موجب ضرر و زیان دامداران می‌شود به همین دلیل این گاوها برای خارج شدن از چرخه محیط زیست زیر تیغ کشتارگاه‌ها می‌روند.
وی با تبیین روش‌هایی که می‌تواند موجب ادامه حیات گاوهای شیری شود تصریح کرد: از جمله روش‌های استفاده بهینه از گاوهای شیری غیر بارور را روش ICSI عنوان کرد و گفت: در این روش‌ها می‌توان تخمک‌ها را افزایش داد و به تولید جنین‌ پرداخت که این طرح در بحث تجاری تاثیر بسزایی دارد./س
برچسب ها: قم ، مرکز ، تحقیقات ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.