ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی بالاترین رقم رشد تولید فولادخام را در بین 20 تولیدکننده بزرگ دنیا کسب کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان وبنابر اعلام روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اين در حاليست که این شرکت به همراه ديگر واحد هاي زير مجموعه خود (ناحيه فولادسازي و نوردپيوسته سبا و فولاد هرمزگان) در اين بازه زماني از کل توليد 7 ميليون و 300 هزارتن فولادتوليد شده در کشور توانست با توليد 3 ميليون 358 هزارتن فولاد خام و رشدي معادل 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، سهم بيش از 46 درصدي خود در توليد فولاد کشور را حفظ نمايد.

این روابط عمومی با استناد به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)آورده است ،‌ براساس پژوهش دانشگاهی که به تازگی صورت گرفته، ‌تولیدکنندگان فولاد خام کشور در نیمه نخست سال 2012 با تولید بیش از هفت میلیون و 300 هزار تن، رشد 9.5 درصدی را به ثبت رساندند که در بین 20 تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا بالاترین رقم رشد محسوب می شود.

این در حالیست که در این مدت متوسط رشد تولید فولادخام دنیا کمتر از یک درصد (0.9 درصد) بوده است. میزان تولید فولادخام دنیا در مدت مورد بررسی به 765.8 میلیون تن رسیده است.

این تحقیق که از سوی "تقی نعیمی" استاد دانشگاه و محقق دانشگاه های داخل و خارج کشور و همکارانش انجام شده نشان می دهد پس ازایران،‌ ترکیه با رشد 9.3، ‌آمریکا با 8.4 و ‌کانادا با 6.5 درصد و کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه نیز با رشد 5.8 درصدی در رتبه پنجم جای گرفتند.

در این گزارش به این نکته اشاره شده که دامنه دار شدن مشکلات اقتصادی در جهان دلیل افت رشد تولید این کالای راهبردی در جهان است از همین رو کشوری همچون چین به رغم تولید 356 میلیون تنی تنها به رشد 0.5 درصدی دست یافته و هند نیز نتوانسته رقم رشد بیش از 3.1 درصدی کسب کند. در همین حال ژاپن نیمه نخست سال 2012 هیچ رشدی را در تولید فولادخام به دست نیاورده است.

در این گزارش برزیل با رشد منفی 2.5،‌ امریکای جنوبی با منفی 3.6،‌ اتحادیه اروپا با منفی 6.4 درصد و در نهایت آلمان با ثبت منفی 5.7 درصد در پایین ترین جایگاه جدول رشد تولید قرار گرفتند.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که ایران با توجه به امکاناتی نظیر در اختیار داشتن 1.5درصد ذخایر سنگ آهن جهان، 15.9درصدی ذخایر گاز و همچنین نیروی انسانی متخصص از شرایط مطلوبی برای رشد و تولید برخوردار است، به گونه ای که می توان تولید این محصول راهبردی را به سمت فولادهای کیفی و سبک هدایت کرد./س

برچسب ها: اصفهان ، فولاد ، مبارکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.