معاون بازار شرکت بورس اعلام کرد از هفته اينده ابزار اوراق اختيار فروش تبعي به منظور اطمينان بيشتر سهامداران اجرايي مي‎شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، علي صحرايي افزود : يکي از دغدغه هاي سهامداران شرکت هاي بورسي کسب بازده مورد انتظار حداقل معادل نرخ سود بدون ريسک (اوراق مشارکت) است.
وي ادامه داد: اين امر با مديريت ريسک صحيح فعالان بازار و با معرفي ابزارهاي نوين مالي در نهادهاي مجري دور از انتظار نيست. محقق شدن چنين ابزاري ، اطمينان در کسب بازده مورد انتظار را براي سرمايه‎گذاران به ارمغان خواهد آورد.
صحرايي تصريح کرد: به منظور جلوگيري از سلب اعتماد فعالان بازار سرمايه اختيار معامله تبعي که مانند چتر حمايت سهامداران عمده در مقابل نوسانات قيمتي سهم است ، به بازار معرفي شده است تا سهامداران براي ايجاد پوشش ريسک خود از اين ابزار نوين استفاده کنند.
سهامداران شرکت مي ­توانند با برخورداري از اختيار معامله تبعي که داراي تاريخ سررسيد (تاريخ اعمال) است و در تاريخ تعيين شده و با قيمت مشخص به دور از نوسان قيمت سهم در آينده ، سرمايه گذاري خود را در بورس بيمه کنند.
وي خاطرنشان کرد: سهامداران مي­ توانند با استفاده از اختيار معامله تبعي ريسک سيستماتيک بازار را به حداقل خود رسانند و به صورتي عمل کنند که به بهترين سرمايه گذاري در اوراق بهادار منجر شود.
مکانيزم اين اوراق بدين شکل خواهد بود که سهامداران عمده شرکت هاي بورسي در
جهت حمايت از قيمت سهام خود در آينده، اوراق اختيار فروش تبعي را منتشر مي کنند که بر اساس آن، اختيار فروش تعداد مشخصي از سهم و با قيمت مشخص شده
 در اطلاعيه عرضه ، در تاريخ اعمال به خريدار واگذار مي­ شود.
معاون بازار شرکت بورس اظهار داشت: در صورتي که قيمت سهم شرکت بورسي (سهم پايه) در تاريخ مورد توافق (تاريخ اعمال مندرج در اطلاعيه) کمتر از قيمت مورد توافق (قيمت اعمال) باشد ، دارنده اوراق اختيار فروش مي تواند از طريق دريافت
تفاوت قيمت اعمال و قيمت پاياني سهم در بازار عادي يا واگذاري سهام پايه به قيمت اعمال به عرضه کننده اوراق اختيار فروش تبعي ، منتفع شود.
وي گفت: حق عرضه اين اوراق تنها با اشخاصي خواهد بود که مجوز لازم را از بورس دريافت کنند. خريداران اين اوراق حق فروش ندارند و تنها مي توانند به ميزان سهام پايه تملک شده در بورس اقدام به خريد اوراق اختيار فروش تبعي کنند و خريد بيش از آن ابطال خواهد شد و عرضه کننده تعهدي در قبال آن نخواهد داشت. به بيان ديگر شخصي که دارنده 100 برگه سهم شرکتي است مي­تواند مبادرت به خريد 100 اختيار معامله تبعي کند.
وي تاکيد کرد: اما مزيتي که اين اوراق براي سرمايه گذاران بورسي ايجاد مي کند ،کسب بازدهي ناشي از تغييرات آتي قيمت سهام است که علاوه بر تضمين حداقل سود بدون ريسک (اوراق مشارکت) است.

هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل عرضه اوراق اختيار فروش تبعي براي سهام شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را تصويب و ابلاغ کرده است.
در اين دستورالعمل آمده است: اوراق اختيار فروش تبعي، اختيار معامله‌اي است که بر اساس آن، اختيار فروش تعداد مشخصي از سهم پايه به "قيمت اعمال" تعيين شده در "اطلاعيه عرضه" در تاريخ اعمال به خريدار آن داده مي‌شود.
عرضه کننده نيز شخصي است که پس از تهيه مجوز از بورس، با شرايط معين، به
عرضه "اوراق اختيار فروش تبعي" اقدام مي‌کند.
کارگزار عرضه‌کننده، کارگزاري است که به عامليت از ‌"عرضه کننده"، عرضه "اوراق اختيار فروش تبعي" را انجام مي‌دهد.
بر اساس اين دستورالعمل، قيمت عرضه منظور قيمتي است که در هر روز " اوراق اختيار فروش تبعي" با آن قيمت به‌بازار عرضه مي‌شود.
قيمت اِعمال نيز قيمتي است که "عرضه کننده" تعهد مي‌کند سهام پايه "اوراق اختيار فروش تبعي" را بر اساس شرايط اين دستورالعمل در تاريخ اعمال با آن قيمت تسويه
کند.
تاريخ اعمال تاريخي است که براي اعمال "اوراق اختيار فروش تبعي" در اطلاعيه عرضه تعيين مي‌شود.
سقف خريد حداکثر تعداد "اوراق اختيار فروش تبعي" است که اشخاص حقيقي يا حقوقي مي‌تواند خريداري کند.
همزمان با انتشار اطلاعيه عرضه، نماد معاملاتي"اوراق اختيار فروش تبعي" توسط بورس ايجاد مي‌شود.
"قيمت عرضه" نيز در پايان معاملات روزانه سهم پايه و بر اساس قيمت پاياني سهم پايه محاسبه و اعلام مي‌گردد. نحوه محاسبه قيمت عرضه در بورس تعيين مي‌شود.
خريداران"اوراق اختيار فروش تبعي" فقط در"تاريخ اِعمال" مي‌توانند اختيار فروش خود را اِعمال کنند. پس از گذشت اين تاريخ، "اوراق اختيار فروش تبعي"، اِعمال‌نشده تلقي مي شود و عرضه کننده درخصوص آن تعهدي نخواهد داشت.
در اين دستورالعمل آمده است : خريدار نمي‌تواند بيش از تعداد سهام پايه‌اي که در اختيار دارد "اوراق اختيار فروش تبعي" خريداري کند.

فرايند اعمال "اوراق اختيار فروش تبعي"
1- درصورتي که قيمت پاياني سهم پايه در روز اعمال بزرگتر يا مساوي قيمت اعمال باشد، "اوراق اختيار فروش تبعي" قابل اعمال نيست.
2- درصورتي که قيمت پاياني سهم پايه در روز اعمال از قيمت اعمال کمتر باشد، اعمال "اوراق اختيار فروش تبعي" منوط به ارائه درخواست اعمال از سوي سهامدار و از طريق کارگزار وي به بورس حداکثر تا ساعت 13 روز اعمال خواهد بود.
3- در صورت ارائه درخواست اعمال در مهلت مقرر به بورس اقدامات زير حسب مورد، طبق اطلاعيه عرضه انجام خواهد شد:
- انتقال سهم به قيمت اعمال، از دارنده "اوراق اختيار فروش تبعي"به عرضه کننده
- پرداخت مابه‌التفاوت قيمت اعمال و قيمت پاياني سهم پايه به دارنده "اوراق اختيار فروش تبعي"به صورت نقدي يا از طريق واگذاري سهم پايه از عرضه کننده به دارنده "اوراق اختيار فروش تبعي" .
همچنين درصورتي‌که در "تاريخ اعمال" نماد معاملاتي سهم پايه بسته باشد، بورس "تاريخ اعمال" اوراق اختيار فروش تبعي را تا روز بازگشايي نماد معاملاتي سهم پايه به تعويق خواهد انداخت، مشروط به اينکه مدت تعويق حداکثر 7 روز کاري شود.
برچسب ها: بورس ، اوراق ، فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار