با توجه به آمارهاي مختلف، لوسمي حاد از جمله لوسمي لنفوسيتي، غير لنفوسيتي و ميلوسيتي حاد، شايع ترين نوع سرطان در كودكان بوده و شيوع آن در پسران شايع تر از دختران است.

محمدرضا اعتمادي، متخصص خون شناسي و سرطان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لوسمي شامل سرطان هايي است كه از سلول هاي تشكيل دهنده خون و سلول هاي ايمني منشا مي گيرد و بروز و شيوع آن در تمام گروه هاي سني و در هر دو جنس ديده مي شود.

وي با بيان اينكه لوسمي حاد از جمله موارد شايع لوسمي به خصوص در سنين پايين است، تصريح كرد: لوسمي حاد يكي از سرطان هاي مربوط به سلول هاي سفيد خون در مغز استخوان، بافت هاي مربوط به دستگاه لنفاوي است كه در داخل بافت و جريان خون تجمع يافته و مي تواند ساير بافت هاي بدن را نيز درگير كند.

اعتمادي با اشاره به شيوع لوسمي حاد در كودكان تاكيد كرد: با توجه به آمارهاي مختلف، لوسمي حاد از جمله لوسمي لنفوسيتي، غير لنفوسيتي و ميلوسيتي حاد شايع ترين نوع سرطان در كودكان بوده و شيوع آن در پسران شايع تر از دختران است.
اين متخصص خون شناسي و سرطان يادآور شد: از علائم شايع لوسمي حاد تب، خستگي، رنگ پريدگي، احساس ناخوشي، كبودي پوست، خونريزي از بيني و لثه، درد شكم، بزرگي طحال، بروز عفونت هاي مختلف به خصوص در ناحيه دهان، پنوموني، سردرد، خواب آلودگي و زخم هاي غير عادي در قسمت هايي از بدن است.

وي با اشاره به اينكه علت دقيق لوسمي حاد مانند ساير موارد سرطان تقريبا معلوم نيست، تصريح كرد: عوامل ژنتيكي و سابقه خانوادگي، مواجهه با عوامل شيميايي و اشعه هاي خطرناك مانند اشعه ايكس مصرف برخي از داروها، ضعف دستگاه ايمني، مصرف الكل و سيگار و ابتلا به برخي از بيماري هاي زمينه اي از جمله دلايل مرتبط با لوسمي حاد و عوامل افزايش دهنده خطر اين نوع سرطان است.

اعتمادي خاطرنشان كرد: پرهيز از عوامل افزايش دهنده خطر ابتلا به لوسمي حاد مي تواند خطر بروز اين نوع سرطان را تا حد زيادي به خصوص در كودكان كاهش دهد./ح

برچسب ها: لوسمی ، سرطان ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار