عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی گفت : بسياري از سرطانها تنها با معاينه پزشكي و آزمايشات تكميلي تشخيص داده مي شوند و بهتر است افراد به سلامتی فردی و تغییر در نشانه های جسمی خود توجه داشته باشند.


دکتر سودابه شهید ثالث در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سرطان هاي معده ، روده ، مری ، پستان و پروستات را از جمله سرطانهای مرتبط با رژیم غذایی برشمرد و اظهار داشت: رژیم غذایی سرشار از ميوه جات و سبزيجات مختلف فرد را در برابر سرطان ها محفوظ نگه مي دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل بروز سرطان افزایش وزن و استفاده از رژیم غذایی پرچرب ، غذاهای سرخ کردنی ، کبابی و نمک سود به شمار می رود خاطر نشان کرد :استفاده ازغذاهاي حاوي فيبر زياد ،کم چرب ، کاهش وزن و فعالیت بدنی راهکاری مناسب برای پیشگیری از سرطان است .

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی وجود توده در هرجايي از بدن ،تغيير در يك خال پوستي، زخمي كه بهبود نمي يابد،سرفه يا گرفتگي صدا بطور مداوم،سوء هاضمه يا اختلال در بلع بطور مداوم، تهوع يا سرفه خون آلود،تغيير در عادات طبيعي روده مانند اسهال يا يبوست بطور دايم، وجود هرگونه خون در ادرار يا مدفوع، كاهش وزن غير قابل توجيه و بي اشتهايي غير قابل توجيه را از جمله نشانه های بروز بیماری سرطان برشمرد .

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی غربالگری روشی برای تشخیص زودرس بیماری در افراد بدون نشانه با هدف کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن دانست و گفت : 35 درصد از سرطانها با رژیم غذایی و سبک زندگی ارتباط مستقیم دارد./س  


برچسب ها: سرطان ، معاینه ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.