قديمي ترين قرآنهاي تاريخي در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به نمايش گذاشته شده است.

حسن توكلي رودسري،كارشناس تاريخ در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره اهميت قرآن هاي به نمايش گذاشته شده در بخش نمايشگاه قرآن از سوي كتابخانه ملي گفت: در اين نمايشگاه قرآن هايي به نمايش گذاشته شده است كه داراي ارزش فراواني است.
وي گفت:در حقيقت نه تنها از نگاه هنري بلكه شيوه به كارگيري و استفاده از كاغذهاي دوره هاي مختلف نيز يكي ديگر از ويژگيهاي منحصر به فرد اين قرآنهاي ارزشمند است.
وي گفت:استفاده از رنگهاي مختلف به ويژه رنگ زرافشان،طلايي،آبي در دوره هاي مختلف در اين نسخ بسيار قابل توجه است.
وي در ادامه تصريح كرد:نمونه هاي مختلفي از قرآنهاي دوره هاي تاريخي در كشورمان در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است كه هريك نشان دهنده اوج هنرهاي والاي ديني و نيز توجه مردم به كتاب آسماني بوده است.
وي گفت:قديميترين قرآن هايي كه از سوي كتابخانه ملي به نمايش گذاشته شده است مربوط قرن ششم هجري قمري است كه جز شاهكارهاي هنري در حوزه هنر ديني است.
توكلي گفت:قرآنهاي به نمايش گذاشته شده مي‌تواند بيانگر هنر ديني در گذر تاريخ باشد و نيز پژوهشي براي آينده محسوب مي شود.
وي اظهار داشت:پژوهشگراني كه مي‌خواهند در اين زمينه تحقق و پژوهش كنند مي‌توانند از اين نمايشگاه استفاده نمايند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد:آرايه ها يي كه در اين قرآنها استفاده شده بسيار مورد توجه است در حقيقت تذهيب و ديگر هنرهاي سنتي در اين كتابهاي آسماني قابل توجه است.
وي گفت:قرآن هاي به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه نمونه هاي ارزشمندي است كه هر پژوهشگري مي‌تواند تحقيقات گسترده اي را بر روي هر يك از اين قرآن هاي ارزشمند و نفيس را داشته باشد.
وي گفت:هنرهاي تزئيني در قرآن ئهاي نفيس دوره هاي مختلف تاريخي جلوه اي ديگر به اين كتب آسماني بخشيده است و هريك داراي ارزش كم نظيري به لحاظ تاريخي و هنري دارند./ه
برچسب ها: قدیمی ، ترین ، قرآن ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار