تيرماه امسال ركورد اظهارنامه هاي مالياتي نسبت به سال گذشته شكسته شد به طوري كه ارائه اظهارنامه هاي مالياتي در سال جاري نسبت به سال گذشته رشد 130 درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي كشور در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته يك ميليون و 960 هزار اظهارنامه الكترونيكي از سوي مردم به ادارات امور مالياتي كشور ارائه شد كه امسال اين رقم به 4 ميليون و 670 هزار اظهارنامه مالياتي الكترونيكي رسيد.

اين موضوع بيانگر رشد ارائه اظهارنامه هاي مالياتي به صورت الكترونيكي از سوي مردم است كه با توسعه زيرساخت هاي الكترونيكي به وقوع پيوست به طوري كه در روز آخر تيرماه يك ميليون و 300 هزار اظهارنامه مالياتي به صورت الكترونيكي ارائه شد.

وي تصريح كرد: عملكرد نظام مالياتي كشور براساس برنامه پنجم توسعه تاكنون در چهارماهه اول سال جاري بسيار خوب بوده است.

عسكري افزود: براساس برنامه پنجم توسعه كم كاري و الزاماتي براي افزايش جذب درآمد مالياتي كشور تعيين شده است كه مهمترين آن ارائه به موقع اظهارنامه مالياتي از سوي موديان مالياتي است كه براساس آمار چهار ماهه سال جاري تاكنون بيش از 8 هزار ميليارد تومان ماليات كالا و خدمات و بيش از 2100 ميليارد تومان ماليات مستقيم جمع آوري شده است كه در مورد رشد اخذ ماليات بر كالا و خدمات اين رقم به 27 درصد و ماليات هاي مستقيم به 7 درصد مي رسد و در مجموع 90 درصد ماليات هاي تعيين شده در بودجه ساليانه كشور در چهارماهه امسال محقق شده است.

رئيس سازمان امور مالياتي با تاكيد بر اين نكته كه حدود 94 درصد اظهارنامه هاي ارائه شده به صورت الكترونيكي بوده است گفت: فقط 96 هزار اظهارنامه به صورت كاغذي از موديان مالياتي دريافت شده ضمن آنكه امسال نسبت به سال گذشته 500 هزار اظهارنامه بيشتر دريافت شده است.

وي در خصوص ثبت نام اشخاص حقيقي براي ارائه اظهارنامه مالياتي گفت: تعداد ثبت نام كنندگان اشخاص حقيقي 40 هزار نفر بوده در حالي كه 130 هزار نفر از ثبت نام كنندگان اظهارنامه مالياتي جزء گروه بند الف و 136 هزار نفر جزء بند ب و يك ميليون و 600 هزار اظهارنامه مالياتي هم مربوط به معاملات خودرو است.

وي عنوان كرد: در قانون برنامه پنجم توسعه نسبت ماليات به توليد ناخالص ملي رقم بالايي پيش بيني شده است هم اكنون سهم درآمدهاي تامين كننده نيازهاي دولت براساس برنامه پنجم توسعه و توليد ناخالص ملي نبايد به بيشتر از ده درصد برسد در حال حاضر سهم ماليات براي تامين منابع مورد نياز مالي دولت فقط 7 درصد است كه اين سهم  بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به 100 درصد هزينه هاي جاري دولت برسد.

*تامين حدود 45 درصد درآمد كشور از محل ماليات

رئيس سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه با در نظر گرفتن ماليات گمرك ميزان تامين هزينه هاي جاري دولت از محل ماليات به رقم 56 درصد مي رسد گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه يعني سه سال و نيم ديگر بايد صد درصد درآمدهاي جاري كشور از محل منابع مالياتي تامين شود.در حال حاضر رشد جذب درآمدهاي مالياتي 36 درصد است.

*اخذ ماليات از خانه هاي خالي از سكنه

عسكري با بيان اينكه سازمان امور مالياتي صرفا مجري اجراي مقررات مربوط به ماليات كشور است نه تدوين كننده قوانين اخذ ماليات اظهار داشت: هر زمان كه قانون مربوط به اخذ ماليات از واحدهاي خالي از سكنه توسط مراجع مربوطه تهيه و تصويب شود سازمان امور مالياتي ملزم به اجراي آن مي باشد.

در حال حاضر هيچ مصوبه يا لايحه تصويب شده اي به سازمان امور مالياتي ابلاغ نشده است ضمن آنكه اين سازمان هم اكنون از خانه هاي اجاره اي ماليات اخذ مي كند.

وي درباره شبهه ايجاد شده در خصوص آخرين تاريخ ارائه اظهارنامه هاي ماليات بر ارزش افزوده عنوان كرد: فرصت ارائه اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده تا پايان 15 تيرماه بوده كه به علت تعطيلي پايان هفته اين مهلت تا تاريخ 17 تيرماه تمديد شد.

*معافيت مالياتي مطبوعات

وي با بيان اينكه در خصوص معافيت مالياتي مطبوعات مذاكرات منظمي با حوزه مطبوعاتي وزارت ارشاد برگزار شده است، تصريح كرد: شرط معافيت مطبوعاتي ارائه اظهارنامه مالياتي از سوي مطبوعات كشور است كه در اين رابطه سازمان امور مالياتي مقرر كرده مانند بخش هاي مربوط به هنرمندان و ورزشكاران يك حوزه مستقل براي مطبوعات تشكيل دهد.

*ماليات بر ارزش افزوده سكه

رئيس سازمان امور مالياتي درباره آخرين وضعيت اخذ ماليات بر ارزش افزوده از سكه هاي پيش فروش شده عنوان كرد: هرچقدر پيش فروش سكه تحويل داده شده نرخ ماليات اخذ شده آن در سال جاري 5 درصد بوده كه اين رقم در سال گذشته 4 درصد بوده كه در دوره زمستان 45 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده از محل پيش فروش سكه اخذ شده است.

وي ادامه داد: ادامه اخذ ماليات بر ارزش افزوده از پيش فروش سكه مربوط به سكه هاي ارائه شده توسط بانك مركزي و شعبات بانك ملي است و سكه هاي ارائه شده توسط طلافروشي ها مشمول اخذ ماليات بر ارزش افزوده نيستند در حال حاضر براساس آخرين آمار حدود 21 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده سكه در بهار امسال دريافت شده است.

*اخذ ماليات بر صنعت

رئيس سازمان امور مالياتي كشور با تاكيد بر اين نكته كه به منظور حمايت از توليد داخلي جلسه اي با حضور وزراي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت برگزار شد كه در اين جلسه مقرر شد تصميمات جدي اي براي حمايت از توليدكنندگان به مرحله اجرا گذاشته شود.

*معوقات مالياتي 5 هزار و 700 ميليارد تومان است

علي عسكري در ادامه با بيان اين نكته كه از مجموع 5 هزار و 700 ميليارد تومان معوقه مالياتي حدود 3 هزار ميليارد تومان مربوط به اصل ماليات پرداخت نشده است گفت: نزديك به 60 درصد اين رقم صرفا جريمه است كه به علت ناتواني مالي صاحبان مشاغل قابل پرداخت نيست.

وي در پايان در خصوص نقش ماليات در اقتصاد مقاومتي گفت: تامين هزينه هاي جاري از محل ماليات يكي از هدف هاي اقتصاد مقاومتي است در همين راستا افزايش ظرفيت هاي مالياتي نقش مهمي در كاهش وابستگي كشور به درآمد نفتي دارد زيرا تبديل ارز به ريال باعث افزايش نرخ تورم در كشور مي شود ضمن آنكه توان اقتصادي كشور را به مرور كاهش مي دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار