مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی از پیشرفت 60 درصدی پروژه سد کلقان در جنوب غربی شهرستان بستان آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، هاشمی افزود: سد كلقان بر روي رودخانه كلقان چاي به فاصلة حدود 30 کيلومتري جنوب غربي بستان‌آباد در حال احداث است و با ظرفیت مخزن 22 میلیون متر مکعبی خود، بخش وسیعی از نیازهای آبیاری اراضی کشاورزی و آشامیدنی منطقه را تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به اهداف اصلی احداث این سر گفت: ذخيره وتنظيم 35 ميليون متر مكعب آب رودخانه كلقان در شهرستان بستان آباد از جمله اهداف اصلی این طرح است.

وی همچنین ادامه داد: آبياري اراضي بهبود به وسعت 1100 هكتار وتوسعه به وسعت 1500 هكتار در شهرستان هشترود با تخصيص سالانه 18 ميليون متر مكعب آب از دیگر اهداف این پروژه به شمار می آید.

هاشمی با اشاره به تامین آب شرب شهرستان بستان آباد و صنایع مسیر تا شیبلی و هشترود با تخصيص سالانه 17 ميليون مترمكعب گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، قرار است این سد 3 ميليون متر مكعب شرب شهرستان بستان آباد، 3 ميليون متر مكعب شرب شهرستان هشترود، 1.5 ميليون متر مكعب شرب روستاهاي مسير و 9.5 ميليون متر مكعب صنايع شهرستان بستان آبادرا تامین نماید.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، احداث تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی به بستان آباد وصنایع مسیر به طول 60 کیلومتر از برنامه های این طرح مهم خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در لیست پروژه های مهر ماندگار، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: پيشرفت فيزيكي طرح سد كلقان از زمان ابلاغ مهر ماندگار در ارديبهشت ماه از 53 درصد به حدود 60 درصد تا پايان تير ماه سال 91 رسيده است و از نظر ارتفاعي 17 متر عمليات اجرايي بدنه سد افزايش نشان مي دهد.

هاشمی تصریح کرد: اين پيشرفت شامل عمليات اجرايي در جبهه هاي خاكبرداري زير پي و خاكريزي بدنه و عمليات حفاري شامل: عمليات اجرايي رس هسته به حجم 8000 متر مكعب، عمليات اجرايي پوسته سد به حجم 12000 متر مكعب، عمليات اجرايي فيلتر زهكش به حجم 8000 متر مكعب، نصب ابزارهاي دقيق تراز 1822 ( پي )، نصب 18 تن تاسيسات فلزي هيدرومكانيكال برج آبگير، حفاري و تزريق پي به طول 150 متر، خاكبرداري جناح راست به حجم 1000 متر مكعب و نصب گاردريل جاده جايگزين به طول 200 متر بوده است.

وی یادآور شد: این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی خود در حال اجرا بوده و عملیات اجرایی آن در صورت تأمين منابع مالي مطمئن انشاء ا... خرداد ماه با تلاش شبانه روزي فرزندان اين مرز و بوم و پيمانكار توانمند و عوامل اجرايي سال 92 به اتمام خواهد رسید./س

برچسب ها: پیشرفت ، احداث ، کلفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.