سخنگوي شواي نگهبان در يادداشتي با گراميداشت روز خبرنگار به جايگاه خبر، خبرنگاران و وظفه حرفه‌اي آنان پرداخته است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران متن يادداشت عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان به مناسبت روز خبرنگار به اين شرح است:


اگر سؤال شود كه آيا مي‌توان روزي را به عنوان روز بدون خبر فرض كرد ، چه پاسخي وجود دارد؟ شايد در وهله اول پاسخ ساده به نظر برسد، ليكن بايد اذعان نمود كه پاسخ سهل ممتنع خواهد بود، چرا كه زندگي اجتماعي انسان پيچيده در اخبار گوناگون فردي، اجتماعي، سياسي و غيره است. روزي نيست كه شما اخبار خوب و بد را از نزديكان، دوستان و آشنايان نشنويد و روزي نيست كه رسانه‌هاي مختلف ، خبري را به شما انتقال ندهند.

در گرفتاريهاي روزمره زندگي و كار و تلاش، گاهي اوقات فراموش مي‌كنيم كه در دنياي خبر غوطه‌ور شده ايم، درست همانطور كه وجود اكسيژن را فراموش مي‌كنيم. فراموشي ما اما مانع از وجود خبر نمي‌شود ، همانطور كه اين فراموشي مانع از وجود اكسيژن نمي‌گردد. اكنون مي‌توان پاسخ را به راحتي ولي با دقت داد كه روز بي‌خبر هرگز و بلكه لايمكن.

بنابراين اگر نتوان روزي را بي‌خبر فرض كرد ، مي‌توان به اهميت و جايگاه خبر در تمام لحظات زندگي انسان و نقش عظيمي كه خبر و خبررساني در شكل‌گيري زندگي و رشد و توسعه جوامع انساني داشته و دارد، پي برد.

اگر اغراق نباشد شايد بتوان گفت كه خبر عنصر اساسي در زندگي اجتماعي- سياسي و يا حتي فردي انسانها مي‌باشد و همچون آب كه مايه حيات است ، خبر ، مايه پويائي زندگي و حيات اجتماعي انسان در جوامع امروزين است.

 مباحث سياسي، اقتصادي، فني، علمي و غيره با خبر و اخبار مربوط خود زندگي مي‌كنند و بدون آن توقف ، سكون و ايستائي رقم مي‌خورد كه برابر است با نيستي و نابودي جوامع. چنانچه اهميت خبر و خبررساني را درك كنيم، جايگاه خبرنگاران و خبررسانان را نيز درك خواهيم كرد كه چه وظيفه‌ي سترگي برعهده دارند. خبرنگار در حيات و ممات جامعه سهيم است و سهم بزرگي در بالندگي آن دارد.

بديهي است انتقال خبر خوب و مطلوب ، خبرنگار را در ادامه حيات، رشد و توسعه جامعه خود سهيم مي‌كند و برعكس ، بيان خبر تحريف شده، كذب و جهت‌دار ، او را در بروز بحران و نابساماني جامعه شريك خواهد كرد.از اين رو بايد كوشيد تا در انتشار اخبار دقت شود كه خبر براي چه هدفي تهيه شده و چگونه بايد نشر يابد.

آنچه مدتي است مطرح مي باشد ، اخلاق خبرنگاري و اخلاق‌مداري رسانه‌ها است و مقصود از اخلاق‌مداري خبرنگار چيزي نيست جز مسئول‌بودن وي به عنوان رابط اصلي انتشار اخبار براي جامعه و طبيعتاً پاسخگوبودن او به جامعه. همانگونه كه مسئولين بايد پاسخگو باشند و نسبت به تصميمات و اقدامات خود براي شهروندان، توضيح و توجيه داشته باشند، خبرنگار نيز به حسب نقش مهمي كه داراست بايد بتواند اعتماد مخاطبان خود را جلب كند و جلب اعتماد مردم هنري است كه از خبرنگار اخلاق‌مدار مي‌برآيد.

دور باد روز بي‌خبر و مبارك باد روز خبرنگار.
انتهاي پيام/س2

   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار