شهر آناهايم در ايالت کاليفرنياي آمريکا در پي تنش هاي نژادي و تيراندازي پليس به صحنه ناآرامي هاي خشونت آميز تبديل شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه ديلي تلگراف ؛ مردم شهر آناهيم که خود را " شادترين مکان جهان " اعلام کرده است به هيچ وجه شاد نيستند . در فاصله کمتر از يک مايلي دروازه هاي ديسني لند ناآرامي هاي خشونت آميز فوران کرده است و معترضان صندلي ها را از پنجره هاي شرکت قهوه سازي استارباکس به پائين پرت کردند و مغازه هاي کوچک را غارت کردند و به سوي پليس ضد شورش سنگ پرتاب کردند.

دويست تظاهر کننده يکشنبه گذشته به سوي ديسني لند تظاهرات کردند و شعار مي دادند «اينجا خيابان هاي کيست؟ خيابان هاي ما». پس از آن نيروهاي پليس ضد شورش درفاصله  نيم مايلي راه آنها را مسدود کردند.
خوزه هرناندز 27 ساله از برگزار کنندگان محلي اين تظاهرات گفت :«اينجا شادترين جاي روي زمين نيست و حالا دنيا اين را مي داند. اگر شما نزديک شادترين جاي روي زمين زندگي کنيد مي فهميد که اصلا اينطور نيست.»

ديسني لند در شهر آناهايم با جمعيت 336 هزار نفري در شهرستان اورنج کانتي واقع شده است.
اما از زماني که والت ديسني 160 هکتار از باغ هاي پرتقال منطقه را در دهه 1950 خريد تا بناي عظيم سرزمين روياهاي خود را در آن احداث کند اينجا بسيار عوض شده است.
آناهايم حالا به يک ديگ جوشان تنش هاي نژادي تبديل شده است. در سال 1970 نود درصد جمعيت اين شهر سفيد پوست بود اما حالا 53 درصد از جمعيت آن اسپانيولي تبار هستند و بسياري از آنها خود را مثل شهروندان درجه دو مي دانند که حق راي دهي ندارند و تاکنون فقط سه اسپانيولي تبار توانسته اند وارد شوراي شهر شوند.

خود ديسني لند در اين ميان گير افتاده است و ثروت و جذبه آن به کانون نارضايتي کساني تبديل شده است که در خيابان هاي پر از تبهکار نزديک آن زندگي مي کنند.
ماجراي اصلي که به بروز خشونت ها در 21 ژوئيه انجاميد کشته شدن يک جوان 25 ساله به نام مانوئل دياز به ضرب گلوله پليس بود. افسران پليس گفتند دياز که سابقه کيفري داشت در فاصله سه مايلي ديسني لند به ايست پليس بي توجهي کرده و دستش را به پشت برده بود و يک مامور پليس نيز به او شليک کرد و او را کشت.

خانواده اين جوان مي گويند گلوله به پشت پاي و پشت سرش شليک شده است و آنها خواستار يک غرامت 50 ميليون دلاري شده اند.
شب پس از آن نيروهاي پليس فردي به نام جوئل اکيويدو Joel Acevedo را به قتل رساند که ظاهرا از اعضاي يک باند تبهکار بود و به گفته ماموران پليس قصد شليک به سوي آنها را داشت. اين پنجمين شليک مرگبار ماموران پليس آناهايم در سال 2012 بود. بر همين اساس اف بي آي قصد دارد درباره پليس محلي اين شهر تحقيق کند.

پس از اين حادثه 9 روز تظاهرات متوالي در شهر برگزار شد و در يکي از آنها ششصد نفر از تظاهر کنندگان از مرکز آناهايم عبور کردند و پنجره هاي ساختمان ها را شکستند و آنها را به آتش کشيدند و نيروهاي پليس نيز براي محافظت از مغازه ها به سوي آنها گلوله هاي ساچمه اي شليک کردند. حدود 300 نيروي پليس ، از جمله تيراندازان ماهر فراخوانده شدند و 24 نفر بازداشت و شش نفر زخمي شدند.

مادر مانوئل دياز در يک کنفرانس مطبوعاتي عاطفي خواستار توقف خشونت ها شد. او گريه کنان گفت :«وقتي پسرم آخرين نفس ها را مي کشيد او را تماشا مي کردم. خواهش مي کنم ،‌خواهش مي کنم خشونت ها را متوقف کنيد. اين کارها پسرم را به من برنمي گرداند.»
کساني که براي بازديد ديسني لند مي آيند مستقيما از يک آزادراه به آنجا مي آيند و هيچ کدام از آثار و صحنه هاي اغتشاش در نزديکي اين محل را نمي بينند.

اما در خارج از دروازه هاي ديسني لند نوميدي و سرخوردگي همچنان در غليان است. يکي از تظاهر کنندگان در بيرون ورودي ديسني لند گفت :«من فکر مي کردم گردشگراني که به اينجا مي آيند بايد بدانند که در آناهايم چه خبر است.» در همين حال اتحاديه آزادي هاي مدني آمريکا از مقامات شهر آناهايم بر سر آنچه محروميت اسپانيولي تبارها از حقوق سياسي مي نامند شکايت کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار