درياچه سد الغدير در 20كيلومتري غرب ساوه ، ميزبان غواصي ماهر از خانواده كشيميان شده است .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، تالابها ، درياچه هاي پشت سدها و آبگير هاي استان مركزي محل حضور و زندگي گروه بزرگي از پرندگان هستند،كشيمها از خانواده ي غواصيان كوچكترند اما خود، در شناگري و غواصي در آب مهارت بسزايي دارند.

اين پرنده كشيم گردن سياه است 31 سانتي متر طول دارد و از مهاجران عبوري محيط هاي آبي استان مرکزی است كه به جز اوايل پاييز در زمستانها و بهار هم ديده ميشود، این پرنده كم جمعيت و كم سرو صدا و آرام است در آب شيرجه رفته و از قدرت تعقيب طعمه در زيرآب برخوردار است ، از ماهيان كوچك ، دوزيستان و نرم تنان تغذيه مي كندو نرو ماده همشكلي دارد

اوايل زمستان روي درياچه ي سد درمنك در شمال فراهان هم ديده شد.

كشيم گردن سياه ، در زمستان سر ، تارك و پشت گردن سياهي دارد رو تنه اش قهوه اي مايل به سياه و زير تنه اش سفيد است منقار و لكه سفيد زير چشمش از مشخصه هاي اوست.

در روزهاي زمستاني و برفي سد عباس آباد خمين ، كشيم بزرگ كه مهاجر جوجه آور استان مركزي است به جست و جوي ماهيان درياچه ي سد آمده است 49 سانتي متر طول دارد و ازديگر كشيميان بزرگتر است. روي سرش هم كاكل تيره رنگي به حالت خوابيده ديده مي شود تخم گذاري و جوجه آوري اش اوايل تابستان و روي لانه هاي شناور در آب انجام مي شود.

اوايل بهار و با شروع فصل توليد مثل ، سر و گردن و گوش كشيم گردن سياه به رنگ تيره و سياه در مي آيد و گوشپرهاي طلايي باد بزن مانندي پشت چشمهايش ديده مي شود.

آشيانه اش كاسه اي شكل است كه از علوفه هاي آبزي ساخته مي شود طي 2 روز 3 تا 4 تخم مي گذارد و نر و ماده هر دو به مدت 25 روز روي تخم ها مي خوابند جوجه هايش پس از 6 هفته قدرت پرواز پيدا مي كنند و در شرايط مساعد گاهي 2 بار در سال هم جوجه مي آورند.

مناظر زمستاني و برفي سد پانزده خرداد دليجان با حضور انبوه پرندگان آبزي مهاجر، زيبايي افزوني مي گيرد./س

برچسب ها: دریاچه ، غواصی ، کشیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.