کناره های جاده تا چشم کار می کند بیابان است و کویر اما هر جا جرعه آبی از دل این کویر جوشیده ، بهشتی از دل آن سر برآورده است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ، همین که به سمت روستای ابر می پیچی و هر چه از سراشیبی روستای ابر بالاتر می روی به وضوح احساس می کنی که داری «پله پله به ملاقات خدا» نزدیک تر می شوی،هر چه بیشتر می روی ،ابر ها نیز گویی به استقبال تو پایین تر می آیند ،انگار کمی آنطرف تر،آسمان، سفره سفید ابری اش را در پیش چشمهای تو گسترده است. از روستای ابر تا جنگل ،صدای پای آب است و تلاقی موسیقی چشمه ساران و آواز پرندگان و باد بازیگوش که بر تار برگ ها زخمه می کشد و البته گه گاه صدای گلوله ای...

از دور حجم ابر ها که بر گرد کوه حلقه زده اند ،صحنه تماشایی و تابلوی بی نظیری است.کوه،چونان آهن ربایی ابر ها را به سمت خود کشیده است و درخت ها انگار به سمت آسمان به قنوت ایستاده اند...

حالا چند روزی است که می گویند تعدادی از آن درخت ها دیگر نیستند و همین بهانه ای می شود برای تهیه یک گزارش

کارشناسان معتقدند: جنگل ابر از جنگل های هیرکانی و از بقایای دوران سوم زمین شناسی است.

این جنگل منحصر به فرد در حقیقت مرز بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است و ارتفاع زیاد از سطح دریا،پایین بودن دما در فصل گرما ،پوشش گیاهی متنوع ،طبیعت بکر و دست نخورده و تعدد چشمه ساران از مهمترین شاخصه های این جنگل است این جغرافیای خاص که دو منطقه کم ارتفاع و مرتفع را بطور توأمان کنار هم قرار داده است منجر به شکل گیری پدیده کم نظیری در طبیعت جنگل ابر شده است و از آنجا که این جنگل در محلی واقع شده که از ضخامت کوه های البرز کاسته شده و به واسطه مجاورت دو ناحیه کم فشار و پر فشار ابر های گرفتار در پشت این دیواره از لابه لای دره ها به سمت جنوب سرازیر شده و جنگلی از ابرهای متراکم را بر فراز درخت های جنگل ابر می نشاند...

رسانه ها موضوع جنگل ابر را خیلی بزرگ کردند

منوچهر رحمانی که به تازگی به عنوان مدیر کل راه و ترابری استان سمنان معرفی شده می گوید :موضوع جنگل ابر چند سالی است که به عنوان موضوعی برای پیگیری رسانه ها تبدیل شده و حتی رسانه های بیگانه هم به آن پرداخته اند اما واقعیت ان چیزی نیست که می گویند .

رحمانی افزود : من همین چند روز گذشته از جنگل ابر بازدیدی داشتم ، و خوشبخانه برای ساخت جاده در این جنگل درختی قطع نشده و اصلا جاده ای در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار نیست از نو ساخته شود که نیاز به قطع درختان باشد و همکاران ما همان جاده ای که از قبل وجود داشته و به صورت خاکی بوده را ترمیم و بازسازی می کنند و اصلا قرار نیست درختی درحوزه استحفاظی ما برای ساخت جاده قطع شود .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان

عملیات راه سازی در در جنگل ابر در حوزه استحفاظی استان سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته است

حمید ظهرابی افزود: عملیات راه سازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی استان سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته و قطع گسترده درختان این جنگل ، واقعیت ندارد.

وی اضافه کرد: ساخت جاده در حوزه استحفظی استان گلستان به دلیل شیب زیاد با مشکلاتی مواجه بوده اما بعید به نظر می رسد این مشکل منجر به قطع درختان جاده منتهی به جنگل ابر شود.

وی با بیان اینکه جنگل ابر در حوزه استان گلستان است و اطلاع دقیقی از وضعیت راهسازی در این جنگل ندارد.گفت: این جنگل از نظر مدیریت منابع طبیعی در حوزه استان سمنان است و بحث هایی که پیرامون قطع درختان در جنگل مطرح شده ،نه در حوزه سمنان که در حوزه استان گلستان است.

ظهرابی در پاسخ به این پرسش که اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با توجه به حساسیت و اخباری که رسانه ها در روز های اخیر پیرامون این جنگل منتشر کرده اند،چه اقدامی انجام داده،گفت: حساسیت مسئولان نیز در این مورد زیاد است و در استان سمنان با برنامه ها ،هماهنگی و نظارتی که داشته و داریم ،بدون شک ،در عملیات راه سازی در این جنگل هیچگونه قطع درختی ،نداشته و نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت:در روزهای اخیر نیز بررسی های لازم انجام گرفته و در حوزه استان سمنان در محدوده جنگل ابر ،هیچگونه قطع درختی نداشته ایم.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان

در حوزه استحفاظی استان سمنان هیچگونه عملیات راهسازی در محدوده جنگل ابر انجام نگرفته است و تا كنون گزارشي مبني بر قطع درختان جنگل ابر نداشته ايم

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان گفت: در حوزه استحفاظی استان سمنان هیچگونه فعل و انفعالات و عملیات راهسازی یا چیز دیگری در محدوده جنگل ابر انجام نگرفته است و قطع درختان در جنگل ابر صحت ندارد.

ابوالفضل صیادجو افزود: اگر قرار باشد جاده ای در این محدوده احداث و یا ترمیم شود بدون شک با نظارت منابع طبیعی استان انجام خواهد گرفت و تا این لحظه هیچگونه عملیات و اتفاقی در حوزه جنگل ابر و در حوزه استان سمنان نیفتاده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: جنگل ابر در حوزه منابع طبیعی استان سمنان قراردارد و همكاران قرقبان ما بصورت 24 ساعته در حوزه هاي منابع طبيعي حضور داند و با حساسيت و بطور روزانه از جنگل ابر بازديد و برآن نظارت دارند.

صياد جو افزود: گشت زني قرق بانان منابع طبيعي و آبخيز داري استان سمنان بطور مستمر و مداوم انجام مي شود و تا كنون گزارشي مبني بر قطع درختان جنگل ابر نداشته ايم.

وي همچنين گفت:به دنبال پيگيري رسانه ها و شايعات مطرح شده پيگيري هاي لازم در حوزه منابع طبيعي استان انجام و به صراحت اعلام شد كه هيچگونه اتفاقي در جنگل ابر نيافتاده است ./س


برچسب ها: جنگل ابر ، جاده ، قطع درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.