خطر آلوده شدن منابع آبي اراک به شيرابه زباله ها وجود دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، زباله هاي شهر اراک در 15 هکتاري اين شهر در منطقه امان آباد در نزديکي چاههاي آب آشاميدني دفع مي شود و هنوز مشخص نشده است تا چه حد شيرابه زباله ها در چاههاي آب آشاميدني نفوذ و اين آبها را آلوده کرده است.

مديرکل دفتر امور شهري استانداري مرکزي که دستور مطالعه جامع تري را براي ارائه جواب قطعي در اين خصوص داده است مي گويد: مطالعات اوليه نتوانسته قطعيت نفوذ شيرابه ها و آلوده شدن اين آبها را مشخص کند.

چندين بار هم کارگروه پسماند که مرجع تصميم گيري براي محل دفع زباله هاست جابجايي محل زباله ها را پيشنهاد داده ، اما تا به حال کار جدي و اصولي انجام نشده است.

در حالي که سه مکان رودباران ، چشمه خوزن و امان آباد در برنامه بررسي براي دفع زباله هاي اراک قرار دارند ، اما هر بار که در استانداري مرکزي جلسه تعيين تکليف محل دفع زباله هاي اراک برگزار مي شود ، اين جلسات با نشان دادن يک فيلم ، اسلايد آغاز و با جدل و مناقشه به جلسه بعدي موکول مي‌شود.

مديرکل دفتر امور شهري استانداري مرکزي مي گويد: اکنون امکان جابجايي محل دفع پسماند وجود ندارد و تا مشخص شدن مطالعات تکميلي ، زباله ها در محل کنوني دفع مي شوند.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزي هم با بيان اينکه وضعيت دفع پسماند کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است مي گويد : وضعيت 200 نقطه دفع پسماند در استان مرکزي نامشخص است و اصولي و غير اصولي بودن دفع زباله ها هم در اين مکانها مشخص نيست.

ساماندهي و پاکسازي اين مکانها بايد در اولويت قرار گيرد تا وضعيت اين مکانها مشخص و يا حداقل روي پسماندهاي اين نقاط پوشيده شود تا از آلوده کردن محيط جلوگيري شود.

انصاري مي گويد : از آنجا که بهارزش طلاي کثيف بي توجهي مي شود ، زباله‌ گردانها و بازيافت کنندگان که در محل دفع زباله ها با احداث آلونک‌هايي محقر ، سکونتگاه موقت ساخته‌اند بدون سرمايه اوليه از اين منبع ، درآمد پرسود و گنج باد آورده استخراج مي‌کنند.

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اراک با بيان اينکه پارسال با وجود نداشتن اعتبار استاني ، 650 ميليون تومان براي ساماندهي مکان دفع زباله امان آباد هزينه شد مي گويد: اقدامات اصلاحي بيشتري براي امان آباد مي توان انجام داد ولي چون نمي دانيم در اين مکان ماندگار هستيم يا نه نمي توانيم برنامه ريزي کنيم.

حسني اجراي مرحله دوم ، شامل احداث آزمايشگاه و مجتمع بازيافت را از برنامه هاي در دست اجرا براي امان آباد عنوان مي کند و مي افزايد : مجري طرح مطالعاتي امان آباد در سال گذشته 70 ميليون تومان براي انجام مطالعات در اين مکان طلب کرد اما اکنون 120 ميليون تومان براي مطالعات مي خواهد.

يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر اراک مي گويد: البته مردم با دفن زباله ها در منطقه رودباران مخالف هستند و اين موضوع را با امضاي طوماري به شوراي اسلامي شهر اراک اعلام کرده اند.

دکتر رجايي مي افزايد: بهترين منطقه براي دفن زباله هاي شهر اراک منطقه خورزن است که مي توان براي ايجاد شهرک صنايع پسماند هم با آينده نگري برنامه ريزي کرد تا سالهاي آتي با بحران مواجه نشود.

او مي گويد : در دهه 70 اين مکان يابي با حضور کارشناسان انجام شده اما تاکنون براي آن اقدامي نشده است چون در منطقه خورزن مخالفت مردمي وجود ندارد و مي توان با احداث جاده از کنار خط راه آهن ، زباله هاي شهري را به آن منطقه حمل کرد.

سرپرست سازمان پسماند شهرداري اراک هم مي گويد: منطقه خورزن به علت مسافت 55 کيلومتري اراک به لحاظ هزينه روزانه حمل400 تن زباله مناسب نيست.

نبود برنامه و هماهنگي بين دستگاههاي مرتبط و فقدان فرهنگ‌سازي و برنامه‌ريزي مانع از اجراي طرح تفکيک زباله ها در مبداء و مديريت پسماندها شده است.

شهر اراک جزو هشت شهر آلوده کشور است که اکنون دفع پسماندها در اراک به روش سنتي - بهداشتي در حال انجام است.

البته کم توجهي صنايع استان مرکزي در مديريت پسماند از توليد تا دفع ، رها شدن پسماندهاي عفوني و همکاري نکردن مطب ها و مشاهده حجم انبوهي از پلاستيک پس از کشت صيفي جات در زمين هاي کشاورزي در کنار سرنوشت نامعلوم مکان دفع زباله ها ، وضعيت را به مراتب وخيم تر کرده است./س

برچسب ها: خطر ، زباله ، آلوده شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.