مهدی سرایی در وبلاگ خود از نجف دريا بندري و اثراتش سخن مي گويد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، وقتی سخن از نجف دریابندری به میان می‌آید، زبان ناخود آگاه الکن می‌شود(حداقل برای من این گونه است). ترجمه‌های هنرمندانه و محشری که وی از ادبیات غرب انجام داده چیزی برای گفتن باقی نمی‌گذارد؛ جز افسوس که چرا وی ترجمه‌های بیشتری انجام نداد.  اگر هم کسی نقل قولی از این مترجم برجسته بر زبان می‌آورد(مانند من) نه به این دلیل است که این استاد مسلم ترجمه خیلی خوب بر زبان سوار بوده بلکه  بیشتر برای اعتبار دادن و محکم کردن سخنان خود دست به این کار می زند؛ « آفتاب آمد دلیل آفتاب/ گر دلیلت باید از وی رو متاب».

دیدن کتاب «چنین کنند بزرگان نجف دریابندری» پشت ویترین کتاب فروشی ای در انقلاب بهانه ای شد، برای خرید این کتاب و نوشتن از این مترجم نام آشنای آبادان. مدت ها بود که این کتاب چاپ نمی شد و بساطی های راسته انقلاب خوب از فروش این کتاب برای خودشون بازاری درست کرده بودند.

تاریخ چاپ کتاب به سال 79 باز می گردد، اما خیلی خوشحال شدم که توانستم نسخه ای از این کتاب را که ناشری منتشر کرده است و می توانم نسخه ای از این اثر را برای خودم داشته باشم. ساوجی در کتاب «گفت و گو با نجف دریابندری» چند تا سوال هم از استاد در مورد این کتاب پرسیده بود. در روزگاری که بخش هایی از این کتاب برای اولین بار در یکی از مجلات چاپ شده بود، برخی ها زبان گلایه گشوده بودند و گفته بودند که اصلا چنین نویسنده ای وجود ندارد و دریابندری از خودش نوشته و به نام ویلیام کاپی این مطالب را منتشر می کند. نجف دریابندری که از گذشته به رک گویی شهرت دارد، در پاسخ  خودش نه گذاشته بود و نه برداشته بود، و عنوان کرده بود« اون هایی که این نویسنده را ندیده اند مشکل از خودشونه».

اما این روزها نجف دریابندری، نجف دریابندری سابق نیست. بعد از سکته مغزی که استاد داشت، چند وقتی بود که از ترجمه و این بحث ها دور شده بود. اما چند وقت پیش خبر رسید که استاد داره کلیه داستان کوتاه های همینگوی رو ترجمه می کند. شخصا امیدورام که این ترجمه ها هرچه زودتر به پایان برسند و منتشر شوند و آخرین ضربه استاد را هم ببینیم.

البته در این مدت که استاد مریض شده بود چند کتاب از استاد منتشر شد، یکی از اونها «تاریخ فلسفه غرب» برتراند راسل بود. این کتاب مدت‌ها چاپ نمی‌شد و چاپ آخر هم کتاب در چند جلد منتشر شده بود. اما این بار در یک جلد و بسیار وزین منتشر شده است. دومی هم «از این لحاظ» بود که گلچینی بود از مقدمه‌های دریابندری برای کتاب‌هایش.

پی نوشت: این مطلب را از اسفند ماه نوشته بودم

برچسب ها: نجف ، دریابندری ، مهدی ، سرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.