مورخ آمريکايي گفت :ترکيه درباره مسائل سوريه ، مهره آمريکا و آل سعود شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، وبستر گريفين تارپلي نويسنده و تاريخ نگار در  واشنگتن گفت:در درگيري هاي سوريه بايد به نقش عوامل خارجي توجه ويژه داشت. القاعده از همان ابتداي درگيري ها در سوريه حضور داشت. سازمان پيمان آتلانتيک شمالي(ناتو) ، القاعده را در سوريه فعال کرده است. القاعده به منزله ، نيروي پياده نظام غيرمتعارف ناتو است. نيروهاي چريک هم براي ناتو در سوريه فعاليت دارند. اين نيروها از طريق مرز ترکيه وارد سوريه مي شوند. روزنامه نيويورک تايمز نيز فاش کرده است نيروهاي سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا) در ترکيه حضور دارند. نيروهاي سيا ، تسليحاتي را که عربستان سعودي  و ديگر حکومت هاي پادشاهي فئودالي حوزه خليج فارس ، پول آن را داده است به داخل سوريه هدايت مي کند تا به دست گروههاي خاصي در داخل اين کشور برسد. افرادي که معمر قذافي، رهبر سابق ليبي را سرنگون کردند و من از آنها با عنوان تروريست ياد مي کنم ، از طريق هوا و دريا به منطقه اسکندرون ترکيه منتقل شده و در ادامه به منطاق شمالي سوريه انتقال پيدا کرده اند. گردشگراني که در مناطق ساحلي درياي مديترانه در ترکيه تردد مي کنند مي گويند عناصر القاعده درست در همان هتلي بوده اند که آنها در آنجا اسکان داشته اند.
وبستر گريفين تارپلي در ادامه افزود: نوعي پايگاه لجستيکي در مجاورت پايگاه هوايي اينجرليک ترکيه ايجاد شده است. اين پايگاه پشتيباني در منطقه اي به نام آدانا است که جريان تسليحات به داخل سوريه از طريق آنجا هدايت مي شود. درباره نقش ترکيه در امور داخلي سوريه بايد به سطحي فراتر از اين نگريست. رجب طيب اردوغان، نخست وزير و احمد داووداوغلو وزير امورخارجه ترکيه برنامه هاي بلندپروازانه خود را دنبال مي کنند که خام و نسنجيده است. باراک اوباما،رئيس جمهور آمريکا نيز به شدت با اردوغان رابطه نزديک دارد. اوباما بيش از هر رهبر ديگري در جهان با اردوغان گفتگوي تلفني دارد و از او مي خواهد در بازي اوباما بازي کند و درنتيجه ترکيه به مهره اصلي امپراتوري آمريکا در منطقه خاورميانه تبديل شود. اردوغان از حمايت هاي عربستان سعودي نيز برخوردار است. اردوغان مطابق خواست عربستان در سوريه عمل مي کند که عربستان از نتيجه آن بهره خواهد برد. اما اين سياستهاي آنکارا به ضرر ترکيه است و اردوغان با اين کارها، کشورش را در معرض خطر جدي قرار مي دهد.
وبستر گريفين تارپلي گفت: بيشتر ناظران اعتقاد دارند سياست هايي که دولت ترکيه در حال حاضر در پيش گرفته است قابليت تداوم ندارد. ترکيه از چند سال پيش اعلام کرده است سياست پرهيز از مشکل در عرصه سياست خارجي را دنبال مي کند اما عملا شاهد آن هستيم که ترکيه اين سياست را رها کرده و به مداخله در امور داخلي سوريه روي آورده است. ترکيه مي خواهد در سوريه ، جنگ داخلي رخ بدهد آن هم در کشوري که در بيخ گوش خودش قرار دارد. با توجه به مجاورت سوريه با ترکيه ، اين سياست ترکيه جنون آميز است. اين رويکرد در جنون خودبزرگ بيني ترکيه ريشه دارد و اينکه اين کشور مي خواهد به قدرت برتر منطقه تبديل شود. درعين حال، ترکيه با پيگيري اين رويکرد نشان مي دهد که به درس هاي تاريخي توجه نمي کند. آتاتورک ، بنيانگذار ترکيه نوين در آغاز جنگ جهاني اول سياستهاي جديدي را باگذر از امپراتوري عثماني تبيين کرد که به رشد و توسعه اين کشور منجر شده است. ترکيه براي حفظ رشد اقتصادي خود نبايد در مسائل سوريه درگير شود. ژنرال ميشل عون که يکي از ژنرالهاي ارتش لبنان است نيز دقيقا همين مساله را مطرح کرده و گفته است که ترکيه بايد از مداخله در امور سوريه پرهيز کند زيرا ترکيه نيز بافت جمعيتي چندگانه اي دارد. در ترکيه جريانهاي سکولار، اسلام خواه و اقليت هاي کردها وجود ندارد. ترکيه با مداخله در امور سوريه، خودش را دچار مشکل بزرگ مي کند و آثار آن در آينده متوجه جامعه چندوجهي ترکيه خواهد شد. نگاهي به وضع گروه جدايي طلب پ. ک.ک. همين مساله را نشان مي دهد.اردوغان از اين مساله شکوه مي کند که گروه پ.ک.ک. در اين کشور فعال شده است و مي خواهد اعضاي اين گروه را حتي اگر به داخل مرزهاي سوريه فرار کنند هدف قرار بدهد. اردوغان بايد بداند که اصل مهم در روابط بين الملل، اقدامات متقابل است به اين معنا که اگر ترکيه به ناآرامي ها در داخل سوريه دامن بزند، آثار آن در آينده متوجه خودش هم مي شود و بايد ميوه اين رويه را خودش هم بچيند.
وي در ادامه افزود: اردوغان با مداخله در امور سوريه ، بدترين کابوس را براي خودش رقم مي زند زيرا ممکن است کردهاي ترکيه در اين شرايط قيام کنند که اين مساله مي تواند آثار فاجعه باري براي مردم منطقه داشته باشد. ترکيه مدعي است مرزهاي خود را با سوريه بسته است و اجازه نمي دهد تسليحات از اين طريق وارد سوريه شود. اي کاش سوريه اين کار را انجام  
مي داد. اين کار هم به نفع ترکيه بود و هم به نفع سوريه تمام مي شد. اگر ترکيه مرزهاي خودش را کنترل کند و اجازه ندهد شبه نظاميان خارجي از اين طريق وارد خاک سوريه شوند و تسليحات به داخل سوريه وارد شود، اقدامات شورشيان در شمال سوريه به سرعت خاموش خواهد شد و پيامدهاي سوء آن نيز متوجه ترکيه نخواهد بود.
برچسب ها: ترکیه ، بازیچه ، آل سعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار