پژوهش شناخت حسینیه اعظم زنجان توسط بهنام رضاقلی‌زاده و واحد آموزش و پژوهش صداوسیمای مرکز زنجان انجام شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکززنجان وبه نقل ازروابط عمومی صداوسیمای مرکز زنجان با توجه به اینکه حسینیه اعظم زنجان دردودهه اخیربه یکی ازکانون‌های مهم جهان تشیع تبدیل شده است که این شکوه معنوی سال به سال روبه افزایش است.

طبق یک سنت دیرینه همه ساله هشتم ماه محرم مقارن با شب تاسوعای حسینی،خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) وقمربنی‌هاشم حضرت ابالفضل‌العباس (ع) درقالب دسته عظیم عزاداری از حسینیه اعظم زنجان به طرف امامزاده حضرت سیدابراهیم (ع) حرکت می‌کنند، که این روز در زنجان به یوم‌الابالفضل مشهور است.

هر ساله از روز نخست تا سیزدهم محرم، مراسم عزاداری حسینیه درزنجان برگزار می‌شود و مهم‌ترین و با عظمت‌ترین روزبرگزاری آن،هشتم محرم (شب تاسوعا) است واین مراسم سال‌های سال است که شکوه وعظمت خاص خود را دارد و انتظار می‌رود تا سال به سال با افزایش خیل عظیم عزاداران شرکت‌کننده به عنوان بزرگ‌ترین مجمع عاشقان امام حسین (ع) در جهان شناخته شود.

عظمت وشکوه این برنامه وحضوردههاهزارنفری مردم به قدری است که نظیرآن درهیچ کجای ایران دیده نشده است وبه همین دلیل دراسفندماه سال 87 باحضوروزیرفرهنگ وارشاد اسلامی این برنامه به عنوان دهمین میراث معنوی کشوربه ثبت رسیدوزنجان دربین محافل مذهبی و فرهنگی کشوربه عنوان پایتخت شورحسینی شناخته شد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین میراث معنوی و نخستین گونه از جنبه منحصر به فرد آیین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

میراث معنوی موضوعی است که از چندین سال پیش در بخش فرهنگی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی همه ملت‌ها تعریف شده که از آن پس برای این امر برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت می‌گیرد.

تاریخی بودن مراسم حسینیه بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده است،به گونه‌ای که برخی مورخان قدمت برگزاری این مراسم را حداقل از زمان قاجار می‌دانند که این مراسم در حسینیه برگزار می‌شده است.

با توجه به تاریخ سنگ نوشته‌های مسجد حسینیه زنجان،اهالی محل این مسجد را در سال 1261 هجری قمری تعمیر کرده‌اند.

سندمکتوب تاریخی دیگری که متعلق به حمام قدیمی معروف به حمام "کهنه" که نزدیک حسینیه است ودرتملک این مسجد بوده ومدت‌ها از طرف حسینیه به فردی بنام "تورک علی" اجاره داده شده بود،نشان می‌دهد که تاریخ احداث آن سال یک هزار و 292 قمری است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.