رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: شوراي عالي توسعه ملي تشکيل شده که با اجرايي شدن راهکارهاي آن مشکلي براي سازندگان داخلي باقي نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيروس تالاري رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در نشست مشترک سازندگان با وزير نفت، معاونان وي و اعضاي کميسيون انرژي مجلس نهم، اظهار داشت: مسئوليت خطير تاريخي بر دوش فعالان صنعت نفت است چرا که امروز عزت و سربلندي ايران از بستر پيروزي صنعت نفت مي گذرد.
تالاري با پيشرو خواندن صنعت نفت و گاز در اقتصاد کشور گفت: در آغاز، تحريم ها معطوف به بالادستي و مخازن نفت و گاز بود و اگرچه مسير حرکت را منحرف کرد اما نتوانست ما را از حرکت بازدارد اما پس از ناکارآمدي تحريم ها در حوزه بالادستي صنعت نفت، تحريم تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز اعمال شد و در نهايت به تحريم نفت رسيد.
وي تصريح کرد: اين اعمال تحريم ها دو پيام دارد، يکي آنکه نفت و گاز موتور متحرک و توسعه اقتصاد کشور است و براي اينکه اين موتور را از کار بيندازند دست به هر نوع تحريمي متوسل شده اند و در فرايند تحريم ها به توانمندي هاي ما اعتراف کردند و دوم آنکه به تحريم نظام مالي و بانک مرکزي روي آوردند که در عرف ديپلماتيک بي سابقه است که اين نشان مي دهد تحريمهاي قبلي ناکارآمد بوده است.
تالاري با تأکيد بر اينکه بايد از توان داخلي و ظرفيت ها بيشترين بهره را براي توسعه اقتصادي بکارگيريم اظهار داشت: بهره گيري حداکثري از توان داخلي نياز به اراده و عزم ملي دارد که خوشبختانه در کشور وجود دارد و اين توانمندي ساخت، تکنولوژي پيشرفته و ظرفيت هاي داخلي در توسعه آن در کشور هست و بيش از پيش قابل تقدير و توجه است.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت  يادآور شد: اي کاش ناجوانمردانه در نظام بانکي و چرخه مالي ما مشکل به وجود نمي آوردند و از ما نفت نمي خريدند آنگاه ما با توان داخلي به سرعت صنعت پالايش نفت را توسعه مي داديم و تمامي نفت خام صادراتي را به صورت فرآورده صادر مي کرديم.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تقدير از تلاش مديران صنعت نفت براي ساخت پالايشگاه ملي گفت: اي کاش ده سال زودتر به فکر ساخت پالايشگاه ملي مي افتاديم، آنگاه معادلات امروز صنعت نفت ايران چيز ديگري بود اما امروز نيز دير نيست و بايد هرچه زودتر ساخت پالايشگاههاي ملي به انجام برسد.
وي از تدوين و ابلاغ منشور ساخت داخل در صنعت نفت کشور خبر داد و گفت: بيانيه 9 ماده اي از سوي شوراي عالي توسعه ملي صادر شده که اين شورا سال گذشته با سهم 60 درصدي بخش خصوصي تشکيل شده است.
وي ادامه داد: کارگروههاي حقوقي، مالي، رشد کمي و رشد کيفي قرار است در غالب اين شورا شکل گيرد که اميدواريم تا پايان سال جاري راهکارهاي اجرايي آن انجام شود.
تالاري ضمن ببيان اين مطلب که با اجرايي شدن فعاليت هاي شوراي عالي توسعه ملي هيچ مشکلي براي سازندگان داخلي باقي نخواهد ماند، ابراز داشت: در حال حاضر مشکلات نقدينگي و تأمين ارز مورد نياز وجود دارد که کارگروهي به رياست مديرعامل شرکت کالاي نفت تهران با دستور مديرعامل شرکت ملي نفت ايران تشکيل شده تا مشکلات پرداخت مطالبات معوقه و تأمين ارز را پيگيري کند.
تالاري افزود: انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با در اختيار داشتن 60 درصد ظرفيت ساخت تجهيزات در داخل کشور همه امکانات لازم را براي فعاليت در صنعت نفت کشور در خود فراهم آورده است و اساسنامه همکاري جمعي فراهم شده و آماده پذيرشمسوليت جديد است و گروههاي مختلفي را سازماندهي کرده به طوري که تمامي اين گروهها آمادگي پذيرش مسئوليت هاي بزرگي در راه توسعه صنعت نفت کشور را دارند.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تأکيد بر لزوم وجود اعتماد متقابل بين سازندگان داخلي و مديران صنعت نفت اظهار داشت: اگر در مسير واگذاري ها و خصوصي سازي ها به شرکت هاي توانمند مسئوليت ها واگذار نشود و شرکت هايي کوچک و متوسط که ماهيت دولتي دارند ولي در اساسنامه خصوصي جلوه مي کنند بيايد در جريان واگذاري ها حضور يابند براي آينده دچار مشکلات عديده اي خواهيم شد.
وي خاطر نشان کرد: از مديران دولتي انتظار داريم راه رفته را دوباره تکرار نکنيم و شرکت هايي را آنچنان بزرگ نکنيم که کسي از عهده اداره شان بر نيايد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار