مدیر پروژه حفاری فازهای 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: با هدف تولید زودهنگام از این فازها حفاری 4 حلقه چاه توسعه ای تا مخزن انجام شد و هم اكنون در مرحله مشبك كاری و تكمیل قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مهندس علیرضا لایجی با بیان این كه حفاری در فازهای 17 و 18 به صورت كلید در دست (EPC) از سوی این شركت اجرا می شود، افزود: با توجه به نحوه عملیات حفاری كه از نوع دسته ای (جمعی) است، تكمیل هر حلقه چاه به طور جداگانه مدنظر نیست و حفاری چاه ها همزمان روی حفره های 22 حلقه چاه صورت می گیرد.

وی با بیان این كه عملیات اجرایی پروژه حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شامل تجهیز كارگاه، تامین كالا و مواد و متعاقب آن شروع حفاری از روزهای نخست سال 1389 كلید خورد، اظهار كرد: طبق برنامه پیش بینی شده تا آذر امسال 8 حلقه چاه در فاز 18 آماده بهره برداری خواهد شد.

لایجی بیشرفت اجرای این پروژه را بالای 75 درصد برشمرد و گفت: مجموعه همكاران در این فازها تلاش دارند تا 7 حله چاه در فاز 17 نیز در دی ماه تكمیل و آماده بهره برداری شود.

مدیر پروژه حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی افزود: تولید زودهنگام از این دو فاز از ابتدا در دستور كار پروژه بوده است و با توجه به تحقق حفاری در این فازها براساس برنامه زمان بندی شده منطبق با نظر كارفرما با روند پرشتاب دنبال می شود و پیش از این یك حلقه چاه توصیفی به مخزن رسیده و نتایج بسیار خوبی در بر داشته است.

وی توضیح داد: برای حفاری 22 حلقه چاه در فازهای 17 و 18 درمجموع نزدیك به 90 هزار متر حفاری خواهد شد، ضمن آن كه مطالعه های لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه در تعهد این شركت است.

نخستین دستگاه حفاری برای آغاز عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 26 اسفند 1388 در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری در 11 فروردین 89 آغاز شد و دومین دستگاه نیز 19 بهمن همان سال كار خود را در پارس جنوبی شروع كرد.

شركت ملی حفاری ایران با داشتن توان تخصصی بالا و نیروی انسانی كارآمد، توانمندی لازم برای اجرای پروژه های حفاری به صورت كلید در دست را در بلوك های دریایی و خشكی دارد و با توجه به تقویت سازندگان داخلی توانسته است قطعات حفاری مورد نیاز پروژه ها را با ساخت داخل تامین كند. /س
برچسب ها: حفاری ، چاه ، تکمیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.