مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از واکسینه شدن 300 هزار رأس دام سنگین در مبارزه با بیماری تب برفکی خبر داد.

 
 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دكتر ناصر مرگان ازغدي افزود: در حال حاضر مرحله نخست واكسيناسيون دام هاي سنگين خراسان رضوی در سال جاري عليه بيماري تب برفكي پایان یافته است.

وی رويكرد اين مجموعه را در اين مرحله بهره گيري از توان كليه نيروهاي بخش خصوصي و دولتي براي جلوگيري از بروز بيماری دانست و اظهار کرد: در اين مرحله و در راستای واگذاري امور تصدي گري به بخش خصوصي و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتي-درماني دام هاي روستايي و عشايري ، اجراي 60 درصد عمليات يادشده به بخش خصوصي واگذار شده است.

مرگان ازغدی ضمن تاكيد بر نظارت بخش دولتي بر نحوه انجام خدمات توسط اكيپ هاي مايه كوب اعلام کرد: این طرح،حدود 2 ماه به طول انجاميد و جهت تسريع و دقت در گزارش دهي، انجام عمليات از طريق سامانه اطلاعات جغرافيايي ((GIS توسط شبكه هاي دامپزشكي شهرستان هاي تابعه صورت پذيرفت.

مدير كل دامپزشكي استان خطاب به دامداران اظهار کرد: واكسيناسيون را تنها راه پيشگيري از بيماري نمي دانيم و علاوه بر آن رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي و قرنطينه اي در نگهداري و حمل و نقل دام ها را نيز داراي تاثيرگذاري زيادي مي دانيم.

وي تاكيد کرد: جهت پيشگيري از بروز بيماري با توجه به ويروسي بودن آن، دامداران تا حد ممكن از رفت و آمد به دامداري يكديگر اجتناب کرده و محتواي حوضچه هاي ضدعفوني را همه روزه با مواد مناسب پر کنند و از حمل و نقل و خريد و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اكيداً خودداري شود.

مدير كل دامپزشكي خراسان رضوي با توجه به حساسيت موضوع، یادآور شد: نيروهاي  انتظامي نيز از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه هاي استان به طور كامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشكي منطقه گزارش كنند تا هماهنگي لازم با مراجع قضايي انجام گردد.

وي علائم بيماري را شامل؛ مرگ و مير و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهاني اشتهاي دام به سبب ايجاد تاول هاي دهاني و عدم تمايل دام به خوردن خوراك، وقوع لنگش، كاهش توليد شير و يا قطع ناگهاني آن و سقط جنين در دا‌م ها دانست و خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم باليني مخاطي واگيردار در گله و يا ساير نشاني هاي اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزديك‌ترين شبكه دامپزشكي برسانند و يا از طريق سامانه پيام كوتاه اداره كل دامپزشكي استان به شماره 30001905 اطلاع رساني نمايند./س 

 

 

 

برچسب ها: واکسینه ، راس ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.