گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که شیوع کلی موارد سل در کشور، حدود 29 در 100 هزار نفر جمعیت است و ایران جزء کشورهای با شیوع متوسط از نظر بیماری سل محسوب می شود.

علی اکبرمرادی ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: امروز یکی از مهم ترین و بزرگترین مسائل بهداشتی در جهان بیماری سل است و این بیماری هزینه های زیادی را بر کشورها تحمیل می کند.

وی افزود: حدود یک سوم جمعیت جهان به باسیل سل آلوده اند و پیش بینی می شود که در هر ثانیه نیز یک نفر به شمار افراد آلوده افزوده شود.

مرادی با اشاره به این که در ایران نیز بیماری سل شایع است، تاکید کرد: گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که شیوع کلی موارد سل در کشور، حدود 29 در 100 هزار نفر جمعیت است و ایران جزء کشورهای با شیوع متوسط از نظر بیماری سل محسوب می شود.

وی گفت: موارد شدید بیماری سل در کشورمان نیز حدود 12 مورد در 100 هزار نفر جمعیت است که در این مورد هم وضعیت ایران به ویژه در بین کشورهای منطقه متوسط است.

مرادی یادآور شد: در خصوص امکانات و وضعیت تشخیصی و درمانی بیماری سل، ایران وضعیت خوبی در بین کشورهای منطقه دارد.

وی با اشاره به این که ایران به دلیل شبکه آزمایشگاهی قوی توانسته موارد مختلف سل را با اطمینان بیشتری تشخیص دهد، یادآور شد: در عین حال در کشورهای منطقه شبکه آزمایشگاهی برای تشخیص سل ضعیف است و به همین دلیل کشورهای فوق با مشکلات زیادی در زمینه تشخیص و درمان سل مواجه هستند.

* 85 درصد موارد درمان موفقیت آمیز است

 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: خوشبختانه با وجود امکانات تشخیصی و درمانی جدید و پیشرفت های علوم پزشکی در این زمینه، موارد شکست درمان سل کاهش یافته است.
 
مرادی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 85 درصد موارد درمان سل در جهان موفقیت آمیز است و در کشورمان نیز این میزان موفقیت درمانی وجود دارد.
 
وی یادآور شد: اغلب موارد شکست درمان سل مربوط به سل فعال و سل مقاوم به چند دارو بوده است که با کنترل این موارد، می توان موفقیت درمانی را افزایش داده و از این طریق به بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش احتمال مرگ و میز ناشی از سل کمک کرد./ح

برچسب ها: سل ، ریه ، درمان ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.