یک خبرگزاری غربی در گزارشی به سوابق قیام‌های مردمی در عربستان سعودی که به حدود سی و سه سال قبل برمی‌گردد اشاره كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رویترز؛ شیعیان سعودی همواره دولت این کشور را مورد انتقاد قرار داده و مدعی هستند که در حق آن‌ها تبعیض می‌شود. هرچند که دولت سعودی این ادعا را رد می‌کند اما در استان‌های شرقی این کشور شیعیان همواره تظاهرات ضد دولتی برگزار می‌کنند.

مهمترین اعتراض های مردمی شیعیان سعودی

سال 1979ـ بدنبال پیروزی آیت الله العظمی خمینی علیه رژين شاهنشاهي، رهبر شیعیان سعودی نیز با پیروی از ایشان جوانان شیعه سعودی را علیه حکومت وقت شورانید.

سال 2006ـ در ماه اوت چندین اعتراض مردمی در حمایت از حزب الله لبنان در استان قطیف در شرق عربستان صورت گرفت.

شاهدان عینی گزارش دادند، تظاهرکنندگان پرچم‌های زرد رنگ حزب الله و تصاویر سید حسن نصرالله را حمل می‌کردند. آن‌ها در این تظاهرات پرچم‌های اسرائیل را آتش زدند.

سال 2009ـ صدها شیعه سعودی با تجمع در شهر قطیف خواستار آزادی زندانیان سیاسی که بدون محاکمه در زندان‌ها بسر می‌بردند شدند. تظاهر کنندگان همچنین در حمایت از شیخ نمر النمر اعتراض های گسترده‌ای را برپا كردند. در این رویداد پلیس از نزدیک بر صحنه احاطه داشت.

سال 2011 ، فوریه ـ صدها شیعه با تجمع در قطیف مجددا خواهان آزادی زندانیانی شدند که بدون محاکمه در حبس‌های طولانی بسر می‌بردند.

سال 2011 ،مارس ـ پلیس سعودی با شلیک هوایی 200 تظاهر کننده شیعه را در قطیف متفرق کرد. در این بین سه تن مجروح شدند.

سال 2011، اکتبرـ پلیس سعودی از دستگیری چندین شیعه بجرم همکاری با ایران خبر داد و مدعی جراحت 14 نفر از نیرو‌های پلیس شد.

سال 2011، نوامبرـ وزارت کشور سعودی از شهادت چهار شیعه بدست عوامل امنیتی سعودی در منطقه ایست بازرسی استان قطیف خبر داد و البته مدعی تبادل آتش نیز شد.

سال 2012، ژانویه ـ در این ماه پادشاهی سعودی دستور دستگیری 23 شیعه در قطیف را صادر نموده و آن‌ها را متهم به ایجاد بلوا و ناآرامی کرد. در این ماه یک شیعه نیز با شلیک نیرو‌های امنیتی آل سعود به شهادت رسید.

سال 2012، فوریه ـ پلیس سعودی با گشودن آتش بر روی تظاهر کنندگان شیعه در شهر عوامیا باعث شهادت یک تن و مجروح گشتن سه نفر از تظاهر کنندگان معترض شد.

سال 2012، جولای ـ در این ماه دولت سعودی رسما از شهادت سه شیعه در شهر عوامیا بدلیل اعتراض به دستگیری شیخ نمر خبر داد که مرتبا دولت آل سعود را متهم به تبعیض علیه اقلیت شیعه این کشور می‌کنند.

برچسب ها: عربستان ، اعتراض ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار