ديابت بارداري خطر تولد نوزاد نارس و مرده را افزايش مي دهد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر فرناز اهدايي وند جراح و متخصص زنان و زايمان با بيان اين مطلب اظهار داشت: ديابت بارداري در نيمه دوم حاملگي ايجاد مي شود  عموما بعد از ختم حاملگي برطرف مي شود.
 
وي افزود: در اين بيماري احتمال افزايش فشارخون بارداري (مسموميت بارداري) درشت بودن نوزاد، ‌زردي دوران نوزادي و نيز كاهش قند خون نوزاد بعد از تولد افزايش مي يابد.
 
دكتر اهدايي وند به خانم هاي باردار مبتلا به ديابت توصيه كرد: حتما غذا را در حجم كم و به دفعات بيشتر ميل كنند و در هيج وعده اي بيش از حد غذا نخورند.
 
مدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: لازم است در برنامه غذايي خود از همه گروه هاي غذايي به شكل متنوع و متعادل استفاده كرده و مصرف غذاهاي چرب و سرخ كرده را كاهش دهند.
 
وي مصرف روزانه مواد غذايي فيبردار مانند حبوبات، سبزي،‌ميوه و نان هاي سبوس دار مانند سنگك را در كاهش قند خون موثر عنوان كرد و گفت: بهتر است اين افراد مواد غذايي با قند پايين مانند نان بربري، نان تافتون، سنگك، لپه، عدس و لوبيا قرمز را جايگزين مواد غذايي با قند بالا مانند لواش ماشيني،‌باقلا بدون پوست، هويج و سيب زميني كنند.
 
اين متخصص زنان و زايمان در ادامه با بيان اين كه چاقي يكي از عوامل خطر ابتلا به مسموميت هاي بارداري است،‌ گفت: مسموميت بارداري با افزايش فشارخون،‌ وجود پروتئين در ادرار و ورم بعد از هفته بيستم بارداري مشخص مي شود و مسموميت بارداري اغلب در اولين حاملگي و در سنين زير 20 يا بالاي 35 سال بيشتر اتفاق مي افتد./عط
برچسب ها: فیبر ، بارداری ، قندخون ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار