ولایتعهدی امام رضا(ع)، درگذشت «يوهان سباستين ژان باخ»، شكست سپاهيان مغول از ارتش مصر و شام، زادروز پدر علم ژنتيك، وقوع نبرد نيروهاي فرانسه و تونس در بندر «بِيْزرْتْ» در تونس و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 1 مرداد 1391 خورشیدی، 2 رمضان 1433 هجری و 22 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولایتعهدی امام رضا علیه السلام

در 7 رجب سال 200 هجری مأمون عباسی نامه ای به امام رضا (ع) نوشت و آن بزرگوار را برای ولایت عهدی خود به مرو فرا خواند. در روز اول ماه رمضان سال 201 هجری مردم با حضرت رضا علیه السلام به ولایتعهدی بیعت کردند و بعضی در پنجم و بعضی ششم این ماه نقل کرده اند.

اعلام به رسميت شناختن رژيم غاصب اسراييل توسط «محمدرضا پهلوي» در ايران (1339 ش)

در ايامي كه جنگ تبليغاتي بين ايران و چند كشور، از جمله شوروي و چين به دليل نزديكي بيش از حد شاه به آمريكا و واگذاري امتيازات گوناگون به ايالات متحده، به اوج خود رسيده بود، دولت منوچهر اقبال، نخست وزير وقت، براي ايجاد رابطه با دولت صهيونيستي اسرائيل مشغول مذاكره بود سرانجام دولت ايران، اسرائيل را به صورت شناسايي محدود و غير رسمي به رسميت شناخت.

به دنبال برقراري رابطه بين ايران و رژيم صهيونيستي، جمال عبدالناصر رييس جمهور مصر، نطق تندي عليه شاه ايراد نمود و از اينكه ايران، اسراييل را به رسميت شناخته است، به شدت انتقاد كرد. پس از ارتباط ايران و رژيم اسراييل كه در پي فشار دولت آمريكا به عمل آمده بود، دولت مصر با ايران قطع رابطه كرد و ديپلمات‏هاي ايران را از قاهره اخراج نمود.

درگذشت فقيه و عالم بزرگوار «آخوند ملاعلي همداني» زعيم حوزه علميه همدان (1357 ش)


علي بن ابراهيم معصومي معروف به آخوند حاج ملاعلي همداني در سال 1273 ش در يكي از روستاهاي همدان متولد شد. وي در همدان مقدمات را گذراند و سپس به تهران عزيمت كرد و در سال 1300 ش نزد آيت‏اللَّه حاج شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم رفت و در مدت 10 سال در شمار شاگردان ممتاز ايشان قرار گرفت و سطوح عالي را به اتمام رساند. ايشان همچنين در محضر ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي و شيخ احمد قمي، به تكميل درس و تهذيب نفس اشتغال يافت و همزمان به تدريس سطح پرداخت.

آخوند ملاعلي همداني در سال 1310 ش به دنبال درخواست اهالي متدين همدان و حسب الامر استادش حاج شيخ عبدالكريم حائري، به همدان بازگشت و حدود پنجاه سال رياست ديني آن شهر را برعهده داشت. ايشان حوزه علميه همدان را ساماني مجدد بخشيد چنان‏كه به مرور زمان، كتابخانه بسيار با ارزشي را در همدان به وجود آورد كه در آن منطقه كم نظير بود. از اين فقيه سترگ آثار متعددي بر جاي مانده كه اربعين حديث، رساله‏اي در اجتهاد و تقليد، رساله در قاعده لاضرر و رساله‏اي در حبط و تكفير از آن جمله مي‏باشد. اين عالم رباني و فقيه بزرگ در اول مرداد 1357 ش در 84 سالگي درگذشت و در همدان به خاك سپرده شد.

جنگ تبوک

در اول ماه رمضان سال 9 هجری جنگ تبوک به وقوع پیوست. این جنگ را «فاضحه» نیز می گویند زیرا منافقین مدینه و کسانی که قصد کشتن پیامبر صلی الله علیه واله را در عقبه داشتند رسوا و مفتضح شدند.

درگذشت «عبدالرحمن زجاجي» اديب و فقيه مسلمان (340 ق)

عبدالرحمن بن اسحاق زجاجي نهاوندي، اديب، لغت شناس و فقيه سرشناس قرن چهارم هجري، در اواخر قرن سوم هجري در نهاوند به دنيا آمد. وي در نوجواني راهي بغداد شد و نزد اساتيد برجسته‏ي زمان خود، همچون ابن دُرَيد، ابراهيم بن محمد زجاج، اخفَش صغير و محمد يزيدي به تحصيل فقه و لغت پرداخت تا اين كه خود در اين علوم استاد شد. از تاليفات اين عالم فاضل مي‏توان به كتاب الايضاحُ الكافي، الاَمالي و شرحُ الاَلِف و اللام لالمازني اشاره كرد.

درگذشت «يوهان سباستين ژان باخ» موسيقي‏دان و آهنگ‏ساز شهير آلماني (1750 م)


يوهان سباستين ژان باخ در 21 مارس 1685 م در آيْزْناخْ آلمان به دنيا آمد. وي از خانواده‏ اي هنرمند بود و پدر و برادرش نيز موسيقي‏ دانان بزرگي بودند. علاقه به اين هنر در يوهان به قدري بود كه قطعاتي را كه برادرش براي تمرين به او مي‏داد در زمان كوتاهي فرا گرفت و پس از چندي، خود در اين فن، به مهارت دست يافت. وي از سال 1723 م در لايپْزيك سكني گزيد و تا آخر عمر در آن‏جا به اداره امور موسيقي در چندين كليسا مشغول بود. به عبارتي ديگر خط سير زندگي فعال و سازنده باخ از شغل نسبتاً پايين نوازندگي مجلسي آغاز شد تا آن كه به رهبري اركستر دربار آلمان دست يافت.

نبوغ باخ به عنوانِ موسيقي‏دان و آهنگ‏ساز برجسته قرن هجدهم، در عصر خود شناخته نشد. آهنگ‏هاي باخ، يك قرن پس از مرگ او به طبع رسيد و اجراي يكي از موسيقي‏هاي معروف وي، در واقع پس از 100 سال، آغاز تجديد حيات وي بود. آثار باخ در باب موسيقي ديني از لحاظ غنا و عُلُوّ الهام و آهنگ، ممتاز است. باخ به واسطه علاقه شديدي كه به مذهب داشت، آهنگ‏هايي با رنگ ديني مي‏ساخت كه اي مسيح (ع) و روح از آن جمله‏ اند. وي موسيقي را به درجه كمال رسانيد و در راه تعليم موسيقي، شنوايي خود را از دست داد. يوهان باخ سرانجام در 22 ژوئيه 1750 م در 65 سالگي درگذشت.

شكست سپاهيان مغول از ارتش مصر و شام (702 ق)

غازان خان معروف به محمود، پادشاه مغول در ايران، دوبار به سرزمين‏هاي شام و مصر لشكر كشيد كه در بار اول به سال 699 ق، پيروزي از آن وي بود. ولي در حمله‏ي دوم غازان به شام كه در سال 702 ق روي داد، ملك ناصر محمد پسر سيف الدين قلاوون پادشاه مصر، امراي غازان را در محل مَرج الصُّفْر در نزديكي دمشق در دوم رمضان سال 702 ق شكست داد. غازان خان چنان از اين شكست اندوهگين شد كه حدود يك سال بعد در يازدهم شوال سال 703 ق در سي و سه سالگي در قزوين مرد و جسد او را در بيرون شهر قزوين به خاك سپردند.

وقوع نبرد معروف «ايزونزو» بين ايتاليا و اتريش در جريان جنگ جهاني اول (1915 م

پس از آغاز جنگ جهاني اول و بروز اختلاف بين اتحاد سه ‏گانه شامل آلمان، اتريش و ايتاليا، نيروهاي ايتاليا از متحدين جدا شده و به متفقين پيوستند. ورود ايتاليا به جنگ، اهميت زيادي نداشت، چرا كه اين كشور نه داراي صنايع وسيعي بود و نه از قشون و نيروهاي عالي برخوردار بود، بلكه تنها باعث اين مي‏شد كه اتريش عده زيادي از نيروهاي خود را بدون اين‏كه فعاليتي ازخود نشان دهند، در مرزهاي ايتاليا نگه دارد. سرانجام در 22 ژوئيه 1915 م، نبرد معروف ايزُونْزو در ناحيه‏اي كوهستاني به همين نام در ايتاليا بين ارتش‏هاي ايتاليا و اتريش در گرفت و تا پانزدهم اوت همان سال ادامه يافت. در اين نبرد، در حدود هفتاد هزار نفر كشته شدند كه اكثر آن‏ها ايتاليايي بودند. با اين حال، در پايان جنگ ايزونْزُو، اتريش از ايتاليا شكست خورد.

زادروز پدر علم ژنتيك


«گرگور مندل Gregor Mendel » دانشمند اتريشي است كه در 1822 به دنيا آمد و 62 سال عمر کرد. از «مندل» به عنوان پدر و بنيادگذار علوم ژنتيك نام برده مي شود. وي بود كه با مطالعه روی بوته لوبیا و نخود اصول وراثت و انتقال خصلت ها را كشف كرد و قانون آن را نوشت كه بعد از او راهش ادامه يافته و در سال 1953 دکتر جیمز واتسون با همکاری دکتر فرانسیس کریک و دکتر روزالید فرانکلین ساختار «دی. ان . ا» را کشف و گفتند که مواد انتقال وراثت و اطلاعات در هسته هر سلول قراردارد. انتقال وراثت طبق یک قاعده دقیق صورت می گیرد. تلاش پژوهشگران براي تكامل اين علم ادامه دارد.

وقوع نبرد نيروهاي فرانسه و تونس در بندر «بِيْزرْتْ» در تونس (1961 م)

پس از استقلال تونس از فرانسه در سال 1956، فرانسه بندر بِيْزرتِ تونس را به عنوان يك پايگاه هوايى در اشغال خود نگه داشت كه اين امر با مخالفت تونس مواجه شد. از اين رو، در 17 ژوئيه 1961 م نيروهاي تونسي به اين بندر حمله نمودند كه با مقاومت نيروهاي اشغال‏گر فرانسوي مواجه شدند و بيش از 700 نفر از نيروهاي تونسي كشته شدند. در جريان اين نبرد، نيروهاي تونس با ايجاد راه‏بندان به محاصره پايگاه دريايى و محل استقرار نيروهاي فرانسوي اقدام نمودند، اما فرانسه با اعزام 800 چترباز به اين منطقه، موفق شد در 21 ژوئيه 1961 محاصره را شكسته و بندر بيزرت و اطراف آن را به تصرف خود درآورَد. دو ماه پس از آن در 18 سپتامبر همان سال دو كشور جهت خروج نيروهاي فرانسوي به توافق رسيدند تا اينكه در سال 1963 پايگاه دريايي بيزرت از نيروهاي فرانسوي تخليه شد.

تأسيس سازمان همكاري منطقه ‏اي براي عمران موسوم به آر - سي - دي (1964 م)

بعد از جنگ جهاني دوم، در بيشتر مناطق جهان كشورهايى كه به نوعي داراي مشتركات سياسي، فرهنگي و اقتصادي بودند در قالب سازمان‏ها و پيمان‏هايى اقدام به امضاي قرارداد مي‏نمودند. در منطقه حساس خاورميانه نيز در ابتدا قراردادي نظامي تحت عنوان پيمان بغداد به امضا رسيد. آن‏گاه در جريان كنفرانس سران ايران، تركيه و پاكستان در استانبول به تاريخ 22 ژوئيه 1964 م اعلامي ه‏اي منتشر گرديد كه بر اساس آن، سازمان همكاري منطقه‏ اي براي عمران توسط ايران، تركيه و پاكستان موسوم به آر. سی. دي در شهر استانبول تأسيس شد. از جمله اهداف اين سازمان، توسعه ارتباطات، جهانگردي و امور صنعتي و تجاري بين سه كشور عضو و آشنا نمودن مردم آن‏ها با فرهنگ يك‏ديگر مي‏باشد.

اهدافي چون ايجاد و تقويت همكاري در زمينه‏ هاي اقتصادي و فرهنگي بين سه كشور و استفاده از امكانات موجود به منظور رشد اقتصادي و اجتماعي منطقه و در نتيجه بالا بردن سطح زندگي مردم كشورهاي عضو. سازمان عمران منطقه ‏اي از سال 1985 م با تلاش جمهوري اسلامي ايران به «سازمان همكاري اقتصادي» كه اختصاراً «اكو» خوانده مي‏شود، تغيير نام داد و به دنبال آن اصلاحات و تغييراتي در تشكيلات آن صورت گرفت. پس از فروپاشي اتحادجماهير شوروي در اوايل دهه 1990 م، تعدادي از كشورهاي تازه استقلال يافته تقاضاي عضويت در اين سازمان را نمودند كه با پذيرش عضويت 7 كشور، تعداد اعضاي اكو به ده كشور رسيد. اين سازمان حدود 10 مؤسسه تخصصي دارد.

برخي از رويدادهاي 22 جولای

1587: نخستين مهاجر نشين انگليسي در جزيره رونوك (Roanoke) در آمريكاي شمالي - در ساحل كاروليناي شمالي امروز - تاسيس شد كه بعدا همه مهاجران ناپديد شدند و هنوز معلوم نيست بر سر آنان چه آمد.

1739: ارتش عثماني در صربستان نيروهاي امپراتوري مقدس را كه به تشويق پاپ براي جلوگيري از سلطه تركهاي مسلمان بر سرزمين هاي مسيحي نشين وارد جنگ شده بودند شكست داد.

1901: مذاكرات انگلستان و ژاپن براي امضاي يك پيمان اتحاد در لندن آغاز شد . پس از عقد اين اتحاد ، انگليسي ها به تقويت نيروي دريايي ژاپن كمك كردند.

1943: ارتشهاي متفقين كه در سيسيل ايتاليا پياده شده بودند شهر پالرمو را تصرف كردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.