فرمانده ارتش مصر روز يکشنبه پس از ديدار با هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، خصومت خود با اخوان المسلمين را افزايش داد و گفت: ارتش اجازه نخواهد داد مصر به دست يک گروه خاص بيفتد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نيويورک تايمز ؛ اين روزنامه در گزارشي به قلم کريم فهيم نوشت: ارتشبد محمد حسين طنطاوي در اظهارات خود نامي از اخوان المسلمين نبرد اما به طور گسترده گمان مي رود اين اظهارات اشاره اي به اين گروه و محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر است که يکي از رهبران سابق اخوان المسلمين است.

اين اظهارات تنها چند ساعت پس از ديدار هيلاري کلينتون با طنطاوي در قاهره در تلاش براي تشويق ارتش مصر به تحويل قدرت به غير نظاميان صورت گرفت. مناقشه فزاينده بين ارتش و اخوان المسلمين با تازه ترين تحول غير قابل پيش بيني در انتقال قدرت پر هرج و مرج مصر و چالشهايي که کلينتون در سفر دو روزه خود به مصر با آنها روبرو بود نمايان شد.

 کلينتون که بي اعتمادي تقريبا کامل به انگيزه هاي ايالات متحده وي را مقيد کرده بود مجبور شد از دعوتهاي آشکار براي پايان دادن سريع به حکومت نظاميان خودداري کند. وي در عوض خواستار راه حلهاي مصري به همراه رعايت حقوق اقليتها شد. کلينتون که اهرمي به جز وعده کمک اقتصادي نداشت تلاش کرد با زباني نرم از ارتش و مرسي بخواهد به اختلافات خود پايان دهند.

 وي همچنين با خشم رهبران مسيحي از جمله بعضي از آنها که ديدار با وي در روز يکشنبه را تحريم کردند مواجه شد. آنها به آنچه مداخله ايالات متحده در سياست مصر براي کمک به قدرت گرفتن اسلامگرايان ناميدند معترض بودند.

 با آنکه شواهدي دال بر اينکه اسلامگرايان براي رسيدن به قدرت به کمک آمريکا نياز داشتند يا اينکه اين کمک را دريافت کرده اند وجود ندارد اين شکايتها نشاندهنده سياست نگران مصر و نگرانيهاي فزاينده در ميان بسياري از مسيحيها و مصريهاي سکولار درباره حکومت اسلامگرايان است.

کلينتون پس از ديدار با مرسي در روز شنبه، روز يکشنبه با ارتشبد طنطاوي ديدار کرد. شوراي نظامي به رياست طنطاوي پس از سرنگوني حسني مبارک در سال گذشته قدرت را به دست گرفته است. ارتش که اختيارات قانونگذاري و اجرايي گسترده اي دارد پيش از انتخابات رياست جمهوري در ماه ژوئن اختيارات بيشتري به دست آورد. يک مسئول ارشد وزارت امور خارجه آمريکا پس از ديدار کلينتون و طنطاوي که کمي بيش از يک ساعت طول کشيد ، گفت: ارتشبد طنطاوي و خانم کلينتون درباره اقتصاد، امنيت منطقه اي ، انتقال قدرت سياسي و گفتگوي کنوني ارتش با مرسي گفتگو کردند.

اين مسئول افزود: ارتشبد طنطاوي تاکيد کرد مصريها براي بازگرداندن اقتصاد به وضعيت خود به کمک نياز دارند. کلينتون نيز بر اهميت رعايت حقوق همه مصريها از جمله زنان و اقليتها تاکيد کرد. اما تنها چند ساعت پس از اين ديدار، به نظر رسيد کلينتون به مصالحه ناچيزي بين دو طرف دست يافته است.

ارتشبد طنطاوي در مراسمي نظامي گفت: مصر سرنگون نخواهد شد. اين کشور متعلق به همه مصريها است نه يک گروه خاص. نيروهاي مسلح اجازه اين کار را نخواهند داد. ديدار بعد از ظهر کلينتون با رهبران اقليت مسيحي مصر يکي از عصبهاي حساس انتقال قدرت را تحريک کرد.

ليبرالها متهم به تلاش براي کاهش قدرت اسلامگرايان و همچنين مخالفت با اراده مصريها که در انتخابات پارلماني اکثرا به اسلامگرايان راي دادند هستند و با وجود موفقيتهاي پياپي اسلامگرايان در انتخاباتها برخي هنوز ايالات متحده را مسئول مي دانند.

يک مسئول ارشد وزارت امور خارجه آمريکا درباره ديدارهاي يکشنبه با بازرگانان، گروههاي طرفدار زنان و رهبران مسيحي گفت: خانم کلينتون تلاش کرد موضع ما را درباره انتقال قدرت سياسي کاملا روشن سازد. موضع ما حمايت از انتقال کامل قدرت به حکومت دمکراتيک غير نظامي و قانون اساسي اي است که از حقوق بشر و آزاديهاي همه مصريها محافظت کند.

اما در اوضاع سياسي کنوني آشفته مصر دستيابي به اين اهداف دشوار است. گروههاي انقلابي و فعالان حقوق بشر هشدار داده اند مداخله مستمر ارتش که بسياري از مردم مصر آنرا به اجراي کودتا متهم مي کنند مشروعيت قانون اساسي را زير سؤال مي برد. اما ديگران از جمله رهبران مسيحي که کلينتون روز يکشنبه با آنها ديدار کرد ارتش را به عنوان تنها تضمين کننده قانوني اساسي اي مي دانند که از حقوق اقليتها محافظت مي کند.

عماد جاد نماينده سابق پارلمان که گفته از ديدار با کلينتون خودداري کرده است افزود: او هر چه مي خواهد مي تواند درباره اين مسئله بگويد. ما در مرحله اي بي ثبات به سر مي بريم. اگر نظاميان به پادگانها بازگردند اخوان المسلمين کنترل همه چيز را به دست خواهند گرفت.

برچسب ها: مصر ، ارتش ، خصومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار