رییس بیمارستان امام رضا مشهد گفت: پس از هفت سال نخستین عمل پیوند قلب در مشهد با موفقیت انجام شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد عباسی تشنیزی در نشست خبری پیوند قلب با اشاره به این مطلب افزود: از تیرماه سال گذشته کارهای آغازین بخش پیوند قلب و ریه شروع شد و تا امسال ادامه یافت که خوشبختانه اولین پیوند قلب در این مرکز با موفقیت انجام شد.

وی اضافه کرد: موفقیت این پیوند را مدیون کار گروهی منظم و منجسم اعضای این مجموعه هستیم که هر کس به نوبه ی خود گوشه ای از کار را با دقت و مسوولیت بالا انجام داد و در حال حاضر نیز در حال انجام آن هستند چرا که پیوند قلب فقط مختص به عمل جراحی نیست و اعمال و مراقبت های بعد از آن نیز بسیار مهم و حیاتی است.

عباسی تشنیزی با اشاره به نخستین عمل پیوند قلب که در سال 83 انجام شد، ادامه داد: در آن بازه زمانی پنج پیوند قلب در مشهد انجام شد که به علت عدم حمایت، عدم سازماندهی و مشکلات دیگر به حاشیه رفت و عملا پیوند دیگری انجام نشد ولی اکنون ما تلاش می کنیم که گروه جدید با سازماندهی منظم و اصولی با قدرت به کار خود ادامه دهند و در آینده به قطب شرق کشور تبدیل شویم.

وی عنوان کرد: پیوند قلب روشی شناخته شده است که حتی با وجود پیشرفت های مختلفی که در تکنیک های جراحی قلب ایجاد شده، هنوز بهترین روش در درمان نارسایی قلبی پیشرفته، پیوند قلب است و اهدا کنندگان اغلب کسانی هستند که دچار مرگ مغزی می شوند.

این جراح قلب و عروق ادامه داد: تشخیص مرگ مغزی را معمولا یک گروه از متخصصان غیر از تیم جراحی به عهده دارند که در دو مرحله آزمایش های لازم مثل نوار مغزی و .... را در بیماران انجام می دهند و وقتی تایید مرگ مغزی انجام شود با رضایت خانواده وارد مرحله برداشت ارگان ها می شویم.

عباسی تشنیزی در خصوص تفاوت مرگ مغزی و کما گفت: در کما ما شاهد کاهش هوشیاری در درجات مختلف هستیم و امکان برگشت بیمار به دنیا وجود دارد ولی در مرگ مغزی تنفس قطع می شود و عمل تنفس فقط از طریق دستگاه انجام می شود، مغز اصلا جریان خون ندارد و امکان هیچ گونه برگشتی برای بیمار وجود ندارد ./س

 

برچسب ها: پیوند ، قلب ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.