استاندار خوزستان عدم بهره گیری و استفاده مطلوب از اعتبارات سهم ملی را به عنوان یکی از دلایل مشکلات و عقب ماندگی های موجود در این استان عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ سید جعفر حجازی در نشست شورای اداری شهرستان اهواز اظهار کرد: یکی از گره های استان و مشکلات موجود به این دلیل است که تا چند سال پیش استان سهمی از اعتبارات ملی نداشته است.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه سهم ملی در استان خوزستان به صورت جدی پیگیری نشده است، تصریح کرد: تا کنون هماهنگی مناسبی برای استفاده از سهم ملی که بیش از شش برابر اعتبارات استانی است، در استان نبوده است و استفاده اندکی از سهم ملی داشته ایم.

حجازی با تاکید بر اینکه منکر فعالیت های صورت گرفته نیستیم و اقدامات خوبی برای استان صورت گرفته است، افزود: سرعت رفع عقب ماندگی در استان اندک است که این امر به دلیل کم بودن سهم استان از سهم ملی به نسبت کمبودها و شاخص های موجود است.

وی تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرای را به منظور بهره مندی بیشتر از منابع را ضروری دانست و گفت: در کشور منابع محدود است و هر استانی تلاش بیشتری داشته باشد می تواند از منابع بیشتری بهره مند شود.

حجازی با تاکید بر تلاش در راستای رفع عقب ماندگی های استان به فروش کارخانه فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: در حالی که می خواستند فولاد خوزستان را بفروشند و درجای دیگر هزینه کنند اما باتلاش و پیگیری موفق شدیم از  یک هزار و 450 میلیارد تومان پول فروش این کارخانه در حدود 800 میلیارد تومان را برای طرح های جاده ای و 200 میلیارد تومان را برای قطار شهری اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: این درحالی است که با تلاش همه و هماهنگی نمایندگان مجلس تمام یک هزار و 450 میلیارد تومان پول فروش کارخانه فولاد خوزستان باید در استان هزینه شود.

حجازی بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری بیشتر در استان تاکید کرد و گفت: برخی اعتبارات در اختیار وزارتخانه هایی همچون وزارت نفت است که برای اینکه استان سهم بیشتری داشته باشد باید سرمایه گذاری در استان بیشتر شود.

وی از دیگر مشکلات استان را کم بودن گردش مالی در خوزستان برشمرد و افزود: متاسفانه در این راستا فعالیت خوبی انجام نشده به طوری که بسیاری از مردم خوزستان تمایلی به سرمایه گذاری در استان ندارند و ترجیح می دهند پول و سرمایه خود را در شهرهای دیگر هزینه کنند که این امر به استان و توسعه آن ضربه می زند.

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت تشویق سرمایه گذاری و افزایش امیدواری در مردم گفت: گردش منابع مالی دولتی و غیر دولتی باید در استان باشد و برای این منظور باید اقدامات اساسی صورت گیرد.
وی به رشد اعتبارات استان خوزستان اشاره کرد و گفت: دو سال است که اعتبارات ما در استان بیش از دو هزار و 200 میلیون تومان است که این رقم بدون احتساب سایر منابع از جمله فروش اوراق مشارکت است.

حجازی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای فروش اوراق مشارکت استان خوزستان اظهار کرد: در راستای فروش اوراق مشارکت آب و فاضلاب و آب غدیر سالانه بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار وارد استان می شود.

وی گفت: فروش 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سه سال برای استان تصویب شده که در مرحله اول270 میلیارد تومان به فروش رفت و در مرحله دوم که مرداد ماه فروش آن انجام می شود، 310 میلیارد تومان از این اوراق در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ورود این 600 میلیارد تومان به استان خوزستان مشکل عمده فاضلات شهرهای استان و اهواز را حل خواهد کرد.

وی همچنین به فروش اوراق مشارکت برای رفع مشکلات شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس همت کنند و نسبت به دریافت مجوز فروش 90 میلیارد تومان اوراق مشارکت به صورت یکجا اقدام کنند می توان نسبت به حل مشکلات فاضلاب حاشیه اهواز امیدوار بود.

حجازی با بیان اینکه تحولات خوبی در حال انجام است اما نقطه کورها و مشکلات باید پیگیری شود، ادامه داد: رفع برخی معضلات استان همت استانی و اتحاد مسئولان و نمایندگان مجلس را می طلبد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فعالیت هایی که در شهرستان اهواز صورت می گیرد ، گفت: اهواز از شهرستان هایی است که به نسبت جمعیت اعتبارات خوبی را می گیرد و بخش قابل توجهی از فعالیت های ما با محوریت این شهرستان است.

استاندار خوزستان دلیل عقب ماندگی بیشتر روستاهای شهرستان اهواز را به نسبت سایر شهرستان های استان، جمعیت بیشتر عنوان کرد و افزود: اقدامات خوبی در سطح بهسازی روستاهای استان در حال انجام است اما هم اکنون بر اساس گزارشات رسیده، شوشتر عقب مانده ‌ترین شهر در بهسازی روستاها به حساب می ‌آید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.